title
کد خبر: 35627
10
استفاده بدون تحقیق از روایات طبی، مشکلات سلامتی ایجاد می‌کند

حسینی‌یکتا با بیان اینکه باید احادیث مربوط به درمان را مورد ارزیابی و تحقیق قرار داد گفت: با ملاحظاتی که شیخ صدوق در کتاب الاعتقادات در مورد احادیث طبی بیان کرده‌اند، بهره‌گیری بدون تحقیق و پژوهش از روایات طبی، در حوزه درمان، می‌تواند مشکلات زیادی در سلامت جامعه ایجاد کند.

این روزها طب اسلامی به موضوعی جنجالی در جامعه پزشکی تبدیل شده است. اکنون افرادی مدعی هستند که می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها را با طب به اصلاح اسلامی درمان کنند. این افراد که انتقادهای بزرگی به نظام سلامت کشور و طب کلاسیک دارند، طب غربی را ناکارآمد و مضر می‌دانند و  داروهایی، با نام های اسلامی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها معرفی می‌کنند، از سوی دیگر اما وزارت بهداشت و اساتید طب سنتی دانشکده‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نظر متفاوتی با این افراد دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، نفیسه حسینی یکتا، رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران با انتقاد از عملکرد مدعیان طب اسلامی گفت: در حال حاضر جریانی نام طب اسلامی را یدک  می‌کشد که افراد آن بدون آشنایی با ساختار و قوانین حاکم بر بدن و با برداشت و تحلیل‌های شخصی از ظاهر روایات و احادیث، به درمان مردم می‌پردازند. 

وی با اشاره به اینکه آنچه این روزها از آن به عنوان ”طب اسلامی» یاد می‌شود بنا به ادعای پدید آورندگان آن جدا از طب سنتی ایران و طب کلاسیک است خاطرنشان کرد: ایشان مبنای پیشگیری، تشخیص، درمان و غیره را تنها روایات می‌دانند. همچنین ادعا می‌کنند درمان تمام بیماری ها را از روایات استخراج کرده و نیاز به هیچ مکتب درمانی دیگری ندارند. 

حسینی‌یکتا اظهار داشت: در دین اسلام همانند تمامی حوزه‌ها، در حوزه طب هم مطالب مفیدی در آیات و روایات وجود دارد که گاه احادیث طبی نامیده می‌شوند، پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) از همه علوم بهره‌مند بودند که علم طب نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، اما فلسفه دین ورود به حرفه پزشکی نبوده، فلذا هیچگاه ائمه(ع) بساط طبابت به راه نیانداختند.

وی با بیان اینکه در بیانات گهربار ائمه(ع)، علم به دو دسته علم دین و علم بدن تقسیم شده است خاطرنشان کرد: جدا کردن فقه (دین‌شناسی) از طب (پزشکی) و کار فقها از اطبا، شاهدی بر جدا بودن این دو مقوله است.

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران با اشاره به احادیثی که در حوزه طب آمد÷ه بیان کرد: احادیث طبی سه دسته هستند، دسته‌ اول اشاره به معجزات دارد، که بیماران با عنایت ائمه(ع) شفا یافته‌اند. دسته دوم درخصوص پیشگیری از بیماری ها و سبک زندگی است. این دسته از احادیث اغلب با موازین علمی منطبق هستند. رواج این روایات اگر سند قوی‌‌ای هم نداشته باشند، خطری برای سلامت جامعه ایجاد نمی‌کند. مانند روایاتی که برای حفظ بهداشت یا آداب غذا خوردن وارده شده است.

وی افزود: دسته سوم این احادیث در مورد درمان هستند؛ این گروه از احادیث نباید بدون تحقیق مورد استفاده قرار گیرند. 

 

استفاده بدون تحقیق از روایات طبی، مشکلات سلامتی ایجاد می‌کند

حسینی‌یکتا با بیان اینکه باید احادیث مربوط به درمان را مورد ارزیابی و تحقیق قرار داد گفت: با ملاحظاتی که شیخ صدوق در کتاب الاعتقادات در مورد احادیث طبی بیان کرده‌اند، بهره‌گیری بدون تحقیق و پژوهش از روایات طبی، در حوزه درمان، می‌تواند مشکلات زیادی در سلامت جامعه ایجاد کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا طب سنتی از علوم و احادیث اسلامی هم به شیوه درست استفاده می کند یا خیر، گفت: قطعا، آموزه های دینی در صورتی که به صورت صحیح استفاده شود، دریچه هایی هستند به روی دنیای علم و می توانند سبب جهش علمی شوند.

 

تحلیل‌های شخصی جریان به اصلاح طب اسلامی برای درمان مردم 

وی با بیان اینکه در حال حاضر جریانی نام طب اسلامی را یدک  می‌‌کشد که فعالان آن بدون آشنایی با ساختار و قوانین حاکم بر بدن و با برداشت و تحلیل‌های شخصی از ظاهر روایات و احادیث به درمان مردم می‌پردازند افزود: این افراد در بسیاری از موارد، علاوه بر آنکه تداخلات دارویی را نمی‌شناسند، حتی با خواص گیاهان دارویی نیز آشنایی ندارند.

رئیس انجمن طب سنتی ایران خاطرنشان کرد: ایشان که با حداقل‌های دانش طب آشنایی ندارند، جسورانه تمامی درمان‌های فرد را قطع می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما اکنون با بیمارانی روبرو هستیم که بر اثر اعتقادات مذهبی خود و استیصال ناشی از بیماری، به این افراد مراجعه می‌کنند گفت: اما این بیماران پس از شکست در درمان با عوارض ناشی از قطع درمان اصولی و همچنین تمام شدن فرصت طلایی درمان، در بیماری‌های صعب العلاج، به پیش پزشکان می‌روند.

حسینی‌یکتا بیان کرد: در برخی موارد فقط می‌توانیم آهی از سینه بکشیم و با تاثر بیمارمان را ببینیم که ناامید از درمان جسمش، زخمی هم نیز بر اعتقادات مذهبی اش باقی مانده است.

 

بی‌توجهی جریان به اصلاح طب اسلامی به انتقادات مراجع

وی با اشاره به اهانت متولیان جریان به اصلاح اسلامی به هرکسی که  دیدگاه‌های آن‌ها را نقد کند، گفت: متاسفانه شاهد اهانت سردمداران این جریان به هرکس که رویکردشان را نقد کند، اعم از مراجع عظام، علمای بزرگ حوزه و اندیشمندان دانشگاه هستیم.  

رئیس انجمن طب سنتی ایران تاکید کرد: کار به آنجا رسیده است که بعد از اظهار نظر یکی از مراجع عظام در نقد رویکرد این آقایان، این افراد در تقلید آن بزرگوار شک وارد کرده اند.وی افزود: وقتی جسورانه حرمت چهره‌های شناخته شده حوزه، که ملبس به لباس مقدس روحانیت هستند را نگاه نمی‌دارند دیگر تکلیف افراد برخاسته از دانشگاه معلوم است. 

حسینی یکتا اظهار کرد: صدافسوس که گاه عموم جامعه و یا حتی افراد اهل علم، عملکرد غیرعلمی و غیرتخصصی این جریان را به حساب طب ایرانی می‌گذارند.

 

انجمن طب سنتی آماده مناظره با مدعیان طب اسلامی

وی بیان کرد: بنده مجددا تاکید می‌کنم گنجینه طب سنتی اصیل ایرانی از این آرایه‌ها پیراسته و مقتدر در کنار طب نوین در حال ریشه دوانیدن در نظام سلامت کشور است. شاهد این مدعا رضایت بیماران و تعدد مقالات علمی حاصل عملکرد دانشکده های طب ایرانی در چند سال اخیر است. 

رئیس انجمن طب سنتی ایران با بیان اینکه انجمن علمی حاضر به مناظره با این افراد است گفت: انجمن علمی طب سنتی برای چندمین بار آمادگی خود را برای مناظره علمی با این مدعیان اعلام می‌کند. تاکنون بارها برای مناظره از ایشان دعوت کرده‌ایم اما پاسخی ندیدیم. این بار نیز مصرانه بر مناظره علمی پافشاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ادعای درمان تمام بیماری‌ها و منع بیماران از جراحی در اورژانس‌های پزشکی نمونه‌ای از رویکرد مدعیان طب اسلام است گفت: ادعای درمان بیماری های ژنتیکی مانند سندروم داون و همچنین درمان سرطان مانند سرماخوردگی نیز از ادعاهای روزمره ایشان است. 

وی تاکید کرد: اعلام آمادگی می‎کنیم تا در صورت معرفی بیماران مبتلا به ”سندروم داون» که ادعا می کنند درمان نموده اند و حتی می گویند چهره بیمار نیز طبیعی شده است، با ارائه مدارک قبل و بعد درمان، این مورد را در بهترین مجلات علمی دنیا با نام فرد درمانگر به چاپ رسانیم.

وی یادآور شد: با توجه به ادعای ایشان در درمان آسان سرطان، قاعدتا هم اکنون خیل عظیمی از شفایافتگان وجود دارند. اعلام آمادگی می‌کنیم در صورت معرفی این افراد با ارائه مدرک قبل و بعد از درمان، کنگره‌ای با حضور تمام متخصصین پزشکی مرتبط با بیماری سرطان ترتیب دهیم، تا این افراد توانمندی‌هایشان را گزارش کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز