title
کد خبر: 35747
00
جایگاه پژوهش های قرآن وسلامت در دانشگاه های علوم پزشکی

رئیس پیشین مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بر لزوم وجود جایگاه پژوهشی برای قرآن و سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور تأکید کرد و نبود این جایگاه را مانعی برای کاربردی کردن این پژوهش‌ها دانست.

به گزارش بهداشت نیوز، رحیم قربانی، رئیس اسبق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر لزوم وجود جایگاه پژوهشی برای قرآن و سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور نبود این جایگاه را مانعی برای کاربردی کردن این پژوهش‌ها دانست.
وی تصریح کرد: پژوهش‌های قرآن و سلامت برای اینکه به خوبی کاربردی شوند باید شرایطی برای آن‌ها فراهم باشد، نخست اینکه سازمان یا قرارگاهی که دست‌‌اندرکار‌ این پژوهش‌ها است باید وضعیت، نیازها و خلأ‌ها شناسایی کند.
قربانی عنوان کرد: این پژوهش‌ها به یک لیستی از تمامی پژوهش‌های انجام شده، سامانه‌ و بانک اطلاعاتی که این پژوهش‌ها در آن درج شده باشد نیازمند است.
رئیس مرکز قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسوالله(ص) تهران بزرگ بیان کرد: مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت باید به عنوان بخشی از فعالیت‌های اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد، در حال حاضر در معاونت پژوهشی وزارت‌ بهداشت و دانشگاه‌ها، پژوهش‌های میان‌ رشته‌ای قرآن و سلامت جایگاهی ندارد، با توجه به این وضعیت نه می‌توان پژوهشگر را آموزش داد و نه اینکه خلأ‌ها را احصا کرد.
قربانی با تأکید بر اینکه باید مراکز و نهادهایی به حمایت از پژوهش‌های قرآن و طب بپردازند گفت: در حال حاضر تمامی علاقمندان به این حوزه، به صورت خودجوش این پروژه‌ها را جلو می‌برند و این موجب می‌شود که از وجود کارهای دیگری که در این حوزه انجام شده است بی‌خبر بمانند.
وی تأکید کرد: پژوهش‌های میان رشته‌ای نیاز به حمایت خاص و بودجه ویژه دارد، تا جایگاه آن در نظام علوم پزشکی ما دیده نشود حمایت و بودجه‌ای هم به این کارها اختصاص داده نمی‌شود.
عضو کمیته قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: بسیاری از افراد در گروه‌های مختلف علوم پزشکی علاقمند به انجام چنین پژوهش‌هایی هستند، ولی امکانی برای آن‌ها فراهم نیست، از سویی، موازی کاری‌های زیادی را می‌بینیم که مانعی برای انجام این کارها است.
وی یادآور شد: در زمان مسئولیتم در مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت نزدیک به ۴۳ کنگره قرآن پژوهشی و طب را برگزار کردیم، زمانی که مقالات و پژوهش‌های ارائه شده را بررسی می‌کردیم با نقاط مشترک بسیاری از پژوهش‌ها مواجه شدیم، این نشان می‌داد که پژوهشگران به هم وصل نبودند و در نتیجه از کارهای همدیگر نیز بی‌خبر بودند چنانچه این افراد با یکدیگر در ارتباط بودند، بسیاری از پژوهش‌ها پخته، عمیق و در نتیجه کاربردی‌تر می‌شدند در نتیجه این حوزه نیز دارای رشد بیشتر و ایران نیز الگویی برای سایر کشورها در این زمینه می‌شد.
قربانی یادآور شد: لذا برای کاربردی کردن این پژوهش‌‎ها نیاز است است از آن‌ها حمایت کرده، ساختار و اساسی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای آنها دیده شده و ضمن شناسایی خلأ‌ها به رفع آنها به منظور توسعه و کاربردی کردن پژوهش‌های قرآن و سلامت پرداخت.

 

منبع: ایکنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز