title
کد خبر: 36141
00
 نکات تغذیه ای در بیماری لوپوس

کارشناس ارشد تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: شایع ترین نشانه بیماری لوپوس، نشانه های مفصلی اسکلتی، درگیری پوستی، درگیری سیستم خونی، درگیری کلیه، درگیری سیستم عصبی، درگیری ریه و درگیری قلب است.

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که در این بیماری، سیستم ایمنی، آنتی بادی هایی تولید می کند که ضد بافت های سالم بیمار عمل می کند؛ به این آنتی بادی ها، "اتو آنتی بادی" می گویند که در ایجاد التهاب و آسیب های بافتی مبتلایان به لوپوس نقش دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، کارشناس ارشد تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: شایع ترین نشانه بیماری لوپوس، نشانه های مفصلی اسکلتی، درگیری پوستی، درگیری سیستم خونی، درگیری کلیه، درگیری سیستم عصبی، درگیری ریه و درگیری قلب است.

"فاطمه شفیعی" با معرفی لوپوس به عنوان یک بیماری پیچیده که عامل دقیق آن ناشناخته است؛ ادامه داد: عواملی که تاکنون در بروز این بیماری شناخته شده اند، شامل عوامل ژنتیکی، نور خورشید، استرس های روحی و فیزیکی، هورمون های جنسی، سیگار کشیدن، بعضی از داروها و عوامل عفونی مانند ویروس ها هستند. 

او با توجه به نقش تغذیه در گسترش و یا پیشگیری از فرآیندهای التهابی، افزود: امروزه استفاده از رژیم هایی که منجر به کاهش التهاب می شود در کنار داروها، نقش موثری در بهبود نشانه های بیماری های اتوایمیون مانند لوپوس و سایر بیماری های مشابه ایفا می کند؛ توصیه کلی متخصص تغذیه برای بیماران مبتلا به اختلالات اتوایمیون مانند لوپوس و سایر بیماری های مشابه، رعایت اصول رژیم غذایی ضد التهاب است.

این کارشناس ارشد تغذیه اضافه کرد: قانون کلی رژیم در این بیماران، دستیابی به تنوع با مصرف مقادیر زیادی غذاهای تازه، کمترین مقدار غذاهای فرآورده شده، فست فود و میوه ها و سبزی فراوان است.

شفیعی گفت: دریافت انرژی و پروتئین کافی در کنار انتخاب صحیح چربی ها، مهم ترین اقدام در تغذیه درمانی پزشکی بیماران مبتلا به واکنش های اتوایمیون است؛ رژیم بسیار کم چرب(مصرف مواد بدون چربی) منجر به کاهش سطح سرمی ویتامین A  و E و افزایش پراکسیداسیون لیپیدی و تولید ایکوزانوئید، در نتیجه تشدید نشانه های این بیماری ها می شود بنابراین، رژیم های کم چرب یا بدون چربی ممکن است برای بیماران مستعد یا مبتلا به بیماری های اتوایمیون لازم الاجرا نباشد.

او با توجه به آزمایش های انجام شده، افزود: تغییرات نوع چربی در رژیم در مقایسه با حذف چربی، مفیدتر بوده و برای سیستم قلبی عروقی و ایمنی اثرات سودمندی دارد، مصرف اسید چرب اشباع، چربی های امگا 6، مانند روغن های گیاهی و چربی حیوانی باید کاهش یابد و از مصرف چربی های ترانس خودداری شود، رژیم ضدالتهابی دارای مقادیر بالاتر امگا 3 که در روغن زیتون، بذرک، گردو، دانه های کدو تنبل، ماهی های چرب آب های سرد مانند سالمون و ساردین یافت می شود و می تواند فعالیت التهابی را کاهش دهد و منجر به افزایش عملکرد فیزیکی و بهبود بقای این بیماران شود.

این کارشناس تغذیه، ادامه داد: سایر روغن های سالم شامل دانه انگور، گردو و کانولا است؛ همچنین روغن ماهی نشانه های بیماری های اتوایمیون مانند لوپوس را کاهش داده و دوز مصرف داروها را در این بیماران کاهش می دهد؛ مصرف ماهی نیز یکی از بهترین انتخاب های غذایی در بیماران مبتلا به لوپوس است.

شفیعی اضافه کرد: توصیه می شود این بیماران مقدار زیادی میوه و سبزی مصرف کنند، البته به جز پیاز و سیب زمینی که دارای "آلکالوئید سولاتین" هستند.او یادآور شد: بهتر است این بیماران مصرف کربوهیدرات های ساده مانند ساکارز، پاستا، نان سفید و برنج سفید را کاهش دهند و غلات کامل مانند برنج قهوه ای و گندم مصرف کنند. 

شفیعی در پایان توصیه کرد: این بیماران، نیاز به پروتئین را از گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی تامین کنند و مصرف گوشت قرمز و محصولات لبنی پُرچرب را کاهش دهند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز