title
کد خبر: 36373
00
موضع ما، طب سنتی مبتنی بر شواهد است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص طب سنتی با اشاره به دیدار شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی سیره نبوی در طب با مراجع عظام تقلید در قم، گفت: موضع ما طب سنتی مبتنی بر شواهد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص طب سنتی با اشاره به دیدار شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی سیره نبوی در طب با مراجع عظام تقلید در قم، گفت: موضع ما طب سنتی مبتنی بر شواهد است. آنچه که از قدیم به ما رسیده است را در کارآزمایی های بالینی با رعایت اصول اخلاقی در پژوهش وارد برنامه علمی و کاری می کنیم.

به گزارش بهداشت نیوز،  دکتر محمدهادی ایمانیه با بیان این مطلب گفت: در خصوص طب سنتی دو رویکرد افراطی و تفریطی وجود دارد که باید یک موضع متعادل منطقی را در پیش بگیریم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص افزود: یک موضع می گوید؛ آنچه که در بحث پزشکی باعث پیشرفت بشریت می شود را کنار بگذاریم و به آنچه که از سال ها قبل به ما ارث رسیده است بپردازیم که قطعا یک موضع افراطی است زیرا مدعیان این موضع نیز حتی حاضر نیستند که از این روش برای خود و خویشاوندانشان استفاده کنند.
وی به رویکرد دیگر اشاره کرد و گفت: گروهی نیز می گویند که به داشته های بشریت و چیزهایی که از طب سنتی و یا طب کشورهای دیگر به ما به ارث رسیده است به هیچ وجه توجه ای نکنیم که هردو این مواضع افراطی و تفریطی است.
دکتر ایمانیه در ادامه با اشاره به این که ما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز موضع متعادلی را در پیش گرفته ایم که "طب سنتی مبتنی بر شواهد است"، افزود: آنچه که از قدیم به ما رسیده است را در کارآزمایی های بالینی با رعایت اصول اخلاقی در پژوهش وارد برنامه کاری می کنیم و توسط پزشکان عمومی یا فارغ التحصیلان PHD طب سنتی به کار گرفته می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مردم می توانند با مراجعه به سلامتکده های طب سنتی که در کل کشور راه اندازی شده است و فارغ التحصیلان پزشکی طب سنتی در آنجا مستقر هستند، از خدمات آنان بهره مند شوند.
وی در خصوص عطاری ها با اشاره به این که برخی از افراد که به این مراکز مراجعه و خدمات دریافت می کنند، بتوانند کمترین مشکل را داشته باشند، افزود: هماهنگی های لازم برای ارتقای سطح علمی کارکنان عطاری ها را انجام داده ایم که حداقل کف این علم را داشته باشند.
دکتر ایمانیه در ادامه افزود: با اصناف استان شیراز نیز هماهنگی شده است که افراد مورد تایید وزارت بهداشت در این مراکز و عطاری استفاده شوند و مجوز موقت به این افراد داده می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کنگره سیره نبوی در طب، بیست و یکم تا بیست و سوم آذر به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود و اعضای شورای سیاستگذاری این کنگره با مراجع عظام تقلید در قم نیز دیدار کرده اند، گفت: آیت الله جوادی آملی در این دیدار بیان کردند که عنوانی تحت نام طب اسلامی نداریم، زیرا اسلام برای طب نیامده اگرچه در بعضی از احادیث به موضوع طب هم اشاره شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به نقل از ایشان، گفت: آنچه که در قرآن و روایات و سیره اهل بیت(ع) آمده تاکید بر پیشگیری و سبک زندگی است و ما نیز باید بیشتر به این موضوعات بپردازیم.
دکتر ایمانیه که خود مسوولیت ریاست سومین دوره از برگزاری کنگره سیره نبوی در طب را بر عهده دارد، همچنین گفت: آیت الله جوادی آملی تاکید کردند، اگر می گوییم پزشک نباید پول اضافه از مردم بگیرد یا کسب حلال باید بکند یا نگاه به نامحرم نکند، در فقه اسلامی مورد تاکید است و باید رعایت شود اینها بخش هایی از اسلام و اعتقادات ماست و حاصل آزمایشگاه و علم تجربی نیست، بنابراین تلفیقی از این مبانی اعتقادی و معنوی و علم جدید طب و علومی که از قدیم به ارث رسیده است از آن به عنوان طب ایرانی یاد می کنیم که می تواند مشکلات بشر امروز را در حوزه طب حل کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان همچنین به نقل از آیت الله مکارم شیرازی نیز گفت: اگر چیزی به عنوان طب اسلامی داشتیم، باید قطعا در علم ادیان گنجانده می شد و حال که دو علم را جدا کردیم نشان دهنده اینست که چیزی به عنوان طب اسلامی نداریم اگرچه در اسلام هم به طب توجه شده است


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز