title
کد خبر: 36580
00
داروهایی که بیشترین مسمومیت را ایجاد می کنند

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه داروهای ضددرد شبه مخدر مواد شیمیایی صناعی یا طبیعی هستند که با اثر بر گیرنده های عصبی، درد را کاهش می دهند، نسبت به رعایت احتیاط در مصرف آن ها هشدار داد.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه داروهای ضددرد شبه مخدر مواد شیمیایی صناعی یا طبیعی هستند که با اثر بر گیرنده های عصبی، درد را کاهش می دهند، نسبت به رعایت احتیاط در مصرف آن ها هشدار داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر "فاطمه فاقعی" افزود: ضددردهای اوپیوئیدی به عنوان درمان اولیه درد در نظر گرفته نمی شوند، زیرا شیوع عوارض جانبی آنها بیشتر از سایر ضد دردهاست و از طرفی برخی از این عوارض ممکن است با ادامه درمان بر طرف نشود و در سراسر طول درمان باقی بماند و از طرفی به علت وابستگی و اعتیاد فیزیکی به این داروها مصرف آنها جز در موارد ضروری توصیه نمی شود.

این دکتر داروساز با اشاره به اختصاص بیشترین میزان مسمومیت به "ترامادول" و "متادون" از میان داوهای ضددرد، ادامه داد: متادون دارویی است که برای جلوگیری از علایم ترک اعتیاد در افراد معتاد نیز به کار می رود و مقدار بسیار کم آن در افراد موجب مسمومیت می شود؛ مقدار بسیار ناچیز متادون در کودکان موجب ایجاد مسمومیت و مرگ می شود.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه، نشانه های مسمومیت با این داروها را شامل گیجی، تهوع و استفراغ، یبوست و تنگی مردمک چشم و در موارد شدید سرکوب سیستم تنفسی، کاهش و بی نظمی ضربان قلب، سکته قلبی و مغزی، تشنج، سنکوپ و در نهایت ایست قلبی و مرگ عنوان کرد و هشدار داد: در صورتی که با تجویز پزشک و برای اهداف درمانی از شربت متادون استفاده می شود، از جا به جایی محتویات بطری شربت متادون به درون بطری سایر نوشیدنی ها خودداری شود و از نگهداری بطری این شربت درون یخچال و دسترس کودکان جلوگیری شود.

دکتر فاقعی تاکید کرد: در صورت مسمومیت با این داروها، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید و از القای استفراغ در فرد مسموم خودداری کنید، از مصرف همزمان داروهای ضددرد شبه مخدر با داروهای خواب آور بنزودیازپینی، شل کننده های عضلانی و سایر مسکن های شبه مخدر اجتناب کنید و در صورت نیاز از پزشک و یا داروساز خود بخواهید تداخل بین داروهای مورد مصرف شما با دارو های شبه مخدر را بررسی کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز