title
کد خبر: 36667
00
طریقه صحیح عطسه کردن

عطسه کردن در اماکن عمومی شرم آور بوده و می تواند منجر به گسترش میکروب ها گردد. بد نیست بدانید برای عطسه کردن روش صحیحی وجود دارد

به گزارش بهداشت نیوز، عطسه کردن در اماکن عمومی شرم آور بوده و می تواند منجر به گسترش میکروب ها گردد. بد نیست بدانید برای عطسه کردن روش صحیحی وجود دارد. بهتر است با فراگیری آداب صحیح عطسه مانع از پراکندگی ویروس ها و میکروب ها روی دیگران شوید.

جلوگیری از گسترش میکروب ها

1- بینی و دهان خود را با دستمالی ضخیم بپوشانید.

این بهترین راه برای بازداشتن میکروب ها است. ویروس سرماخوردگی، ویروس سن سی شیال تنفسی و آنفلوانزا از طریق قطرات آب در هوا گسترش می یابند. آزاد کردن این ویروس ها از طریق عطسه و سرفه راه اصلی پراکندگی این بیماری ها است. تمرین آداب تنفسی (پوشاندن دهان و بینی، شستن دست ها و ...) می تواند احتمال بیمار کردن دیگران را کاهش دهد.

  • حتما بلافاصله پس از عطسه یا سرفه، دستمال خود را دور اندازید تا از گسترش میکروب ها جلوگیری کنید.

 

2- در آرنج خود عطسه کنید.

اگر دستمال به همراه ندارید، بهترین راه برای عطسه کردن این است که آرنج خود را خم کرده و نزدیک صورت خود قراردهید و درون آرنجتان عطسه کنید.

  • هدف نگه داشتن عطسه در لباس و جلوگیری از گسترش آن در هوا می باشد. به همین منظور بهتر است لباس آستین بلند به تن داشته باشید.

 

3- درون دستان خود عطسه نکنید.

حتی اگر بتوانید با دست، عطسه تان را نگه دارید، اما بهتر است به تعداد وسایلی که آنها را لمس می کنید بیاندیشید. زیرا با هر تماس شما ویروس و میکروب بیشتری را می گسترانید.

  • اگرچه عطسه در دست پیشنهاد نمی شود اما یقینا بهتر از جلوگیری نکردن صرف است.
  • اگر راهی ندارید و به ناچار در دستان خود عطسه می کنید، بلافاصله دستانتان را بشویید. همچنین برای این منظور می توانید از مایعات ضدعفونی کننده دست نیز استفاده نمایید.

 

4- دستان خود را بشویید.

هر بار که عطسه می کنید بسیار مهم است که با شستشوی دستان خود با آب و صابون بلافاصله از شر میکروب های باقیمانده خلاص شوید. این مسئله خصوصا در مواردی که در دست یا دستمال عطسه می کنید اهمیت دارد.

  • برای اینکه مطمئن شوید با شستن دست ها تمامی میکروب ها را از بین می برید بهتر است ابتدا دستان خود را خیس کرده و سپس صابون را در سرتاسر دست هایتان زده و به مدت 20 ثانبه بمالید، پس از آن با آب شسته و با استفاده از حوله تمیز یا جریان هوای طبیعی اجازه دهید خشک شوند.

 

5- فاصله خود را از دیگران حفظ کنید.

عطسه غیر منتظره اتفاق می افتد و هیچ کس انتظار ندارد شما همواره با دیگران فاصله داشته باشید اما خصوصا اگر بیمار هستید و زیاد عطسه می کنید، بهتر است برای عدم شیوع بیماری فاصله خود با دیگران را حفظ نمایید.

این مورد شامل ماندن در منزل به جای رفتن به سر کار یا مدرسه در هنگام بیماری نیز می شود. ممکن است تصور کنید این کار اثر منفی بر روی شغل یا تحصیل شما می گذارد اما باید بدانید با ماندن در منزل به دیگران کمک می کنید که مانند شما بیمار نشوند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز