title
کد خبر: 36697
00
کاملترین سبد دارویی خاور میانه در دست ایران

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با مترادف دانستن اقتصادی مقاومتی با "تاب آوری" در برابر تهدیدات بیرونی و در یک کلام امنیت اقتصادی گفت: کاملترین سبد محصولات دارویی در خاورمیانه نیز از آن صنعت دارو سازی ایران است.

به گزارش بهداشت نیوز، مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  در مورد افزایش 27 درصدی صادرات دارو اظهار داشت: چندسالیست که مقام معظم رهبری با کلید واژه های خاصی بر موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید می فرمایند و ما شک نداریم که یکی از کلیدواژه اصلی اقتصاد مقاومتی از منظر ایشان بحث صادرات است.

دکتر اکبر برندگی  افزود: اقتصاد مقاومتی از دو بعد  درون زایی به معنای اعتماد به محصولات تولید داخل و برون نگری به معنای دارا بودن اندیشه صادراتی دارو به کشور های هدف و منطقه اقتصادی  قابل بررسی است بدیهی است که همزمان درباره یک محصول واحد نمی توان هم  از صادرات سخن گفت و هم محصول خارجی مصرف کرد.

وی همچنین با اشاره به واژه اقتصاد مقاومتی که معادل "مقاومت" یا "تاب آوری" معنا می می شود تصریح کرد: با توجه به آنچه  جمیع شرایط  بر ما تحمیل کرده است  "تاب آوری" در برابر تهدیدات بیرونی و در یک کلام امنیت اقتصادی  را مترادف زیبنده تری برای  اقتصاد مقاومتی  ارزیابی می کنیم.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان اینکه  در ابتدای انقلاب اسلامی ایران صرفا 27 درصد از تولید دارویی کشور، در داخل آنهم توسط شرکتهای چند ملیتی صورت می گرفت گفت: تا اینکه جنگ 8 ساله بر ما تحمیل شد و شرکتهای چند ملیتی هم ایران را ترک کردند و کشور ماند و کمبود های شدید دارویی اما نگاه درون زایی و اقتصاد مقاومتی با تکیه بر سرمایه های علمی کشور واحد های تحقیقات دارویی را توسعه داد و پس از تربیت نیروهای متخصص، بازسازی و نوسازی صنایع دارویی آغاز گردید و بحرانی که شرحش گذشت با بومی سازی  صنایع دارویی کشور و اجرای سیاست ژنریک سپری شود.

دکتر برندگی با تاکید بر اینکه تحریم برای کشور ما هیچگاه تازگی نداشته و ندارد عنوان کرد: کسانیکه  تحریمهای دهه 60 را به یاد دارند از تحریمهای سالهای اخیر کوچکترین هراسی ندارند.

وی ادامه داد: سالهای سخت گذشت و در حوالی سالهای 76 به بعد کشور وارد فاز تولید دارو های بایو تکنولوژیکی شد و در حال حاضر نیز می توانیم  قاطعانه اعلام کنیم علاوه بر آینکه در این حوزه به استقلال رسیده و 97 درصد  دارو های مورد نیاز کشور را خودمان تولید می کنیم؛کاملترین سبد محصولات دارویی در خاورمیانه نیز از آن صنعت دارو سازی  ایران است.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارودر در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه توانمندی تولید دارو با 100 کارخانه موجود و 30-40 کارخانه دیگری که بزودی به آنها اضافه می شوند تولیدات ما از حد نیاز فراتر رفته و باید با بر مبنای همان کلید واژه مهم اقتصاد مقاومتی یعنی صادرات، ظرفیتهایمان را در این بخش بصورت جدی افزایش دهیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز