title
کد خبر: 37130
00
 نباید درمان بیماران به اسم اسلام انجام شود

رییس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، در دیدار با اعضای کارگروه نظام سلامت در اسلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، بر برخورد با مدعیان دروغین طب سنتی که این علم را با خرافات و جن‌گیری آلوده‌اند، تاکید کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، در این دیدار که با حضور مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، رییس انجمن علمی طب ایرانی و اعضای کارگروه نظام سلامت در اسلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت انجام شد، آیت‌ا... محمدی ری‌شهری، رییس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) تاکید کرد: این بیان که گفته شود یک نظام کامل طبی از تشخیص تا درمان با عنوان طب اسلامی داریم، صحیح نیست.

وی افزود: اگر منظور این باشد که روایاتی داریم که با کمک آن‌ها می‌توان چارچوب مسائل طبی را از نظر اسلام تبیین کرد، حرف درستی است.

آیت‌ا... محمدی ری‌شهری با بیان اینکه تمام مکاتب طبی باید به صورت علمی و آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گیرند، در ادامه گفت: بنده در سالیان اخیر، انواع طب مکمل اعم از طب سنتی، طب سوزنی، گیاه‌خواری و ... را به دلایل مختلف تجربه کرده‌ام که می‌توان گفت به طور اجمالی در برخی موارد قابل بهره‌برداری است و بعضی هم نبوده‌اند.

ایشان با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت باید با مدعیان دروغین طب سنتی که این علم را با خرافات و جن‌گیری آلوده‌اند، برخورد کند، افزودند: وزارت بهداشت همچنین باید آموخته‌های طبی مختلف را جمع‌آوری و با انجام آزمایش‌های علمی، صحت این آموزه‌ها را رد یا تایید کرده و در اختیار مردم قرار دهد تا سره را از ناسره تشخیص دهند.

رییس موسسه دارالحدیث ضمن اعلام آمادگی این موسسه برای همکاری با وزارت بهداشت، در ادامه گفت: برای ساماندهی مشکلاتی که اکنون پیش آمده، باید با اعتدال با مسائل برخورد کرد تا مردمی که از طب سنتی نتیجه گرفته‌اند، در مقابل وزارت بهداشت قرار نگیرند.

ایشان با بیان اینکه نام این طب باید طب سنتی باشد نه طب اسلامی، تاکید کردند: نباید درمان بیماران به اسم اسلام انجام شود که اگر کسی نتیجه‌ای نگرفت، به نام دین تمام شود.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با تاکید بر این موضوع که ائمه اطهارعلیهم‌السلام اگرچه بنا بر علم اعطایی الهی، بر علم طب مسلط بودند ولی درصدد آموزش علم پزشکی به مردم نبوده‌اند، گفت: ایشان در پاسخ مراجعه‌کننده‌ای که فلان بیماری را داشت، فلان رهنمود را صادر می‌کردند ولی اینکه این دستور را می‌توان برای همه افراد با مزاج‌های مختلف و همه اقلیم‌ها انجام داد، باید با تحقیق و آزمایش مشخص کرد.

آیت‌ا... محمدی ری‌شهری افزود: اگر توجه داشته باشید، من نام کتابم را دانشنامه طب اسلامی نگذاشته‌ام چون معتقدم چیزی به این معنا نداریم و همان‌طور که در مقدمه کتاب هم گفته‌ام، بنده احادیث را از جنبه حوزوی جمع‌آوری کرده‌ام ولی باید از جنبه پژوهشی و آزمایشگاهی هم بررسی شوند تا مشخص شود برای چه کسانی، با چه مزاجی، در چه وضعیتی، در چه اقلیمی و با چه میزان از مصرف خاصیت درمانی دارند و بعد در اختیار مراکز درمانی قرار گیرند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز