title
کد خبر: 37967
00
چگونه خواب میتواند باعث افزایش طول عمر شود؟

یک چهارم بزرگسالان به طور مرتب خواب کافی ندارند. اگر شما یکی از آنها هستید، احساس وحشتناک بعد از چند ساعت بی خوابی، سردرد، وکج خلقی را درک می کنید

به گزارش بهداشت نیوز، یک چهارم بزرگسالان به طور مرتب خواب کافی ندارند. اگر شما یکی از آنها هستید، احساس وحشتناک بعد از چند ساعت بی خوابی، سردرد، وکج خلقی را درک می کنید. عواقب درازمدت خواب خیلی کم٬ فراتر از این مشکلات است. خوابیدن یکی از مهم ترین کار‌‌هایی است که میتوانید برای حفظ تناسب اندام خود انجام دهید. در این مقاله از راستینه یاد می‌گیرید که خواب کافی چگونه میتواند منجر به عمر طولانی شود و این که چگونه نداشتن خواب کافی، میتواند به عواقب ناگوار سلامتی منتهی شود.

مزایای خواب

پزشکان دقیقا نمیدانند که ما چرا میخوابیم یا اینکه خواب چگونه به تجدید قوای بدن کمک میکند، اما معلوم است که خواب کافی وقتی پای نگرانی های ضروری در میان است شما را جوان تر کرده و احساس جوانی به شما میدهد و به طور کلی برای طول عمر سودمند است.

در کوتاه مدت، داشتن خواب خوب شبانه می تواند به شما در یادگیری بیشتر و حفظ بهتر اطلاعات کمک کند. دلیل دقیق آن مشخص نیست، اما محققان بر این باورند که مغز شما اساسا در خواب به مهارت های جدید می پردازد، به همین دلیل خواب کافی میتواند به جلوگیری از فراموشی ناشی از بالا رفتن سن کمک کند و از لحاظ ظاهری،خواب هم به ظاهرتان کمک می کند. وقتی میخوابید، سطح هورمون رشد انسانی(HGH) شما افزایش می یابد که میتواند به افزایش متابولیسم بدن و جلوگیری از چروک و کاهش افتادگی پوست کمک کند.

اما در نهایت اینها مزایای کوچکی هستند. مزایای واقعی خواب از توانایی های بهتر برای مبارزه با عفونت، هضم قند، و حفظ سطح بالای عملکرد در سیستم غدد درون ریز، سیستم عصبی و سیستم سوخت و ساز می باشند.

عواقب خواب خیلی کم

مزایایی که در بالا گفته شد برای قانع شدن شما که کمی بیشتر بخوابید، کافی نیست؟ پس ممکن است این عواقب ناشی از کم خوابی را در نظر بگیرید.

در کوتاه مدت خواب خیلی کم میتواند بر مسایل مختلف زندگی تاثیر بگذارد که شامل تنش در روابط، کاهش عملکرد در محل کار تا خطر بالای بروز تصادف اتومبیل و یا آسیب رساندن به کار افراد میشود. کم خوابی برای عملکرد شناختی شما هم نتایج خوبی در بر ندارد. حتی یک شب خواب ناکافی میتواند هوشیاری شما را تا ۳۲% کاهش دهد.

در دراز مدت، خواب ناکافی طوری شروع می شود که به نظر می آید واقعا میخواهید از آن اجتناب کنید. مطالعات نشان داده اند که محرومیت طولانی مدت از خواب میتواند منجر به فشار خون بالا و مشکلات قلبی-عروقی مانند نارسایی قلبی و سکته قلبی، افسردگی و حتی چاقی شود.

چه چیزی از این بدتر؟ تحقیقی در سال ۱۳۸۹ نشان داد که طی دوره تحقیق به هر علتی احتمال مرگ افراد مسنی که خواب کافی نداشتند بیشتر از افرادی است که خواب کافی دارند. نداشتن خواب کافی میتواند تاثیر زیادی بر طول عمرتان داشته باشد که متاسفانه چیزی نیست که یک فنجان اضافی قهوه در صبح بتواند آن را جبران کند.

خواب کافی چقدر است؟

این سوالی بحث برانگیز است و بنیاد ملی خواب می گوید نه تنها خوابیدن در طول زندگی ما نیاز به تغییر دارد بلکه از فردی به فرد دیگر متغیر است. با این حال، بنیاد ملی خواب به عنوان یک معیار کلی، تعدادی از تحقیقات را ذکر میکند که نشان میدهد خواب کمتر از ۴-۵ ساعت و همچنین خواب بیشتر از ۹ ساعت در شب میتواند پیامد های جدی داشته باشد. بنابراین، برای دانستن میزان خواب ایده آل برای خودتان، ببینید چه مقدار خواب به شما بهترین حس را میدهد.

اگر در تلاش برای خواب کافی هستید، پیشنهاداتی از محققین دانشکده پزشکی هاروارد در مورد عادات بهتر وجود دارند، از مصرف نکردن کافئین گرفته تا تنظیم رویه های معمول خواب تا دور نگه داشتن ساعت زنگدار از خودتان. بنابراین زمان را با نگاه کردن به تیک تاک ساعت از دست نمیدهید.

خواب سالم یکی از مهم ترین بخش های مراقبت از بدن شماست و اطمینان میدهد که شما بهترین شانس را برای زندگی طولانی، کاربردی و شاد دارید. اگر میخواهید عمر طولانی تر داشته باشید، خواب کافی را در اولویت برنامه سلامت خود قرار دهید.

 

منبع: راستینه

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز