به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فرزانه شریفی اقدس  درباره شایع‌ترین مشکلات ارولوژی اطفال اظهار کرد: دسته‌ای از مشکلات ارولوژی اطفال همراه با عفونت ادراری است در این گروه، درمان بعد از مشخص شدن زمینه ساز عفونت شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه اشکالاتی در لوله‌ادرار و برگشت ادرار از مثانه سبب بروز مشکلات ارولوژی در اطفال می‌شود، افزود: به دلیل تشکیل نشدن دریچه به صورت کامل ادرار برمی‌گردد یا به عبارتی سبب ریفلاکس ادرار می‌شود.

رئیس نهمین کنگره سالیانه اندویورولوژی و لاپاروسکوپی خاطرنشان کرد: مشکلات مادرزادی ارولوژی اطفال اگر به موقع درمان نشود سبب ایجاد ضایعاتی در بافت کلیه و در نهایت از دست دادن کلیه در این کودکان می‌شود.

شریفی اقدس با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات شایع ارولوژی در اطفال تنگی محل اتصال حالب به لگن‌چه است، عنوان کرد: معمولا بیماری‌های مادرزادی ارولوژی در اطفال و کودکان با سونوگرافی و غربالگری در دوران بارداری مشخص می‌شود بنابراین با درمان به موقع این نوزادان می‌توان از تخریب کلیه و از دست رفتن آنها جلوگیری کرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: عوامل مادرزادی و ژنتیک در بروز مشکلات ارولوژی در کودکان موثر است اما تاکنون علت اصلی آن مشخص نشده است.

وی خاطرنشان کرد: انواع خفیف مشکلات مثانه و به خصوص عفونت ادراری در نوزادان نیاز به عمل جراحی ندارد و با درمان دارویی مشکل این کودکان قابل رفع است اما آنچه که حائز اهمیت بوده این است که از سال اول تولد تا زمان مدرسه رفتن کودک باید تحت نظر قرار بگیرد و این کودکان معمولا بهبود می‌یابند.

شریفی اقدس تاکید کرد: مشکلات متوسط تا خفیف ارولوژی اطفال اگر در ماه و سال اول درمان نشود در مسیر رشد و تکامل کلیه نوزاد تاثیرگذار بوده و بی‌توجهی به آن سبب تخریب کلیه می‌شود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه از  برگزاری کنگره سالیانه اندویورولوژی و لاپاروسکوپی (جراحی‌های کم‌تهاجمی و درون‌بین کلیه و مجاری ادرار) خبر داد و اعلام کرد: این کنگره یکم تا سوم آذرماه سال جاری برگزار شده و تازه‌ترین روش‌های درمانی در حوزه مشکلات اورولوژی در آن ارائه خواهد شد.

رئیس نهمین کنگره سالیانه اندویورولوژی و لاپاروسکوپی افزود: ۱۰ میهمان خارجی از کشورهایی همچون ایتالیا، انگلستان، ترکیه، پرتغال، هند، امارات، کویت، لبنان و عراق در این کنگره حضور خواهند داشت و مباحثی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهند.

 

منبع: طبنا