title
کد خبر: 38054
00
باید دست افراد غیرحرفه ای را  از حوزه درمان بیماری ها کوتاه کنیم

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: امروزه افراد غیرحرفه‌ای در حوزه درمان بیماری‌ها در کشور دخالت می‌کنند که باید به طور جدی با این افراد برخورد شود.

به گزارش بهداشت نیوز، محمدعلی محسنی بند‌پی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در پنجمین سمینار تازه‌های الکتروتراپی‌ که صبح امروز‌ در هتل المپیک‌ تهران برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه امروزه‌ شاهد هستیم‌ که رشته‌های مختلف‌ پزشکی در حوزه درمان بیماری‌ها دخالت می‌کنند‌ که برخی از این رشته‌ها در درون‌ وزارت بهداشت‌ به علت هم پوشانی‌ با سایر رشته‌ها در زمینه درمان بیماری‌ها وارد عمل می‌شوند‌ و برخی نیز حتی فاقد‌ صلاحیت علمی و حرفه‌ای هستند.

وی بیان کرد: امروزه‌ شاهد هستیم که فارغ‌التحصیلان‌ رشته تربیت‌ بدنی در همه نقاط کشور‌ در رشته‌ فیزیوتراپی‌ دخالت می‌کنند‌، در حالی که این اقدامی غیرمجاز‌ است اگر ما صلاحیت‌ حرفه‌ای در یک امری نداشته باشیم‌ بر اساس بند اول تعزیرات‌ حکومتی‌دخالت غیرمجاز‌ در پزشکی محسوب می‌شود و جرم سنگینی‌ دارد.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: خوشبختانه ما توانستیم به همت شعب‌ انجمن فیزیوتراپی‌ در سراسر کشور‌، اعضای‌ هیئت مدیره‌ و همکاران در هیئت‌ برد فیزیوتراپی‌، معاونت درمان وزارت بهداشت را ترغیب‌ کنیم‌ تا نامه‌ای را برای معاون درمان دانشگاه‌ها بنویسند و آنها را از دخالت غیرمجاز‌ این افراد‌ آگاه‌ کنند ولی اکنون با وجود این نامه‌ ما همچنان در جامعه شاهد دخالت غیرمجاز‌ افراد در حوزه درمان‌ هستیم‌.

محسنی‌ بندپی‌ تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم دست همه افرادی که به طور غیرحرفه‌ای در حوزه درمان فعالیت می‌کنند و هزینه‌های سنگینی را بر نظام سلامت تحمیل‌ می‌کنند، کوتاه کنیم‌.

وی تصریح کرد: انجمن فیزیوتراپی‌ ایران به طور جدی‌ در زمینه‌ پیگیری‌ بحث‌ دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی ( DPT ) فعالیت می‌کند، جلسه‌ای را در 2 مرداد 96 با وزیر بهداشت داشتیم‌ که در آن جلسه‌ وزیر بهداشت‌ متقاعد‌ شد که اجرای دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی‌ در کشور انجام شود. همچنین‌ با معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز‌ در تاریخ‌ 31 مرداد 96 ملاقات‌ داشتیم‌ و معاون آموزشی وزارت بهداشت تنها با اجرای‌ دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی‌ از مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد موافقت‌ کرد.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: در سایر کشورها دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی‌ از مقاطع پایین‌ تحصیلی اجرا می‌شود‌، بنابراین‌ اجرای دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی‌ از مقطع کارشناسی‌ ارشد‌ به نفع‌ نظام سلامت نیست‌ ما از نظر نیروی انسانی‌، بحث‌ علمی و تجهیزات‌ در کشور کمبو‌دی نداریم‌، بنابراین اگر دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی‌ هر چه سریع‌تر اجرا شود می‌توانیم مانع از مهاجرت دانشجویان‌ به خارج از کشور‌ و خروج ارز باشیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز