title
کد خبر: 38273
00
پیشگیری از پوسیدگی دندان با روش ‌های گیاهی

تیمی مشترک از پژوهشگران هلندی و چینی در بررسی های خود دریافتند که ماده موسوم به Galla Chinensis که یک گیاه چینی است دارای توانایی بالقوه در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها بوده و مکملی ایده آل برای فلوراید محسوب می شود.

به گزارش بهداشت نیوز: مطالعات جدید پژوهشگران منجر به پیشرفت قابل توجهی در دستیابی به یک ماده طبیعی ضد پوسیدگی دندان ها شد. پژوهشگران رشته دندانپزشکی دانشگاه غرب چین با همکاری پژوهشگران مرکز مطالعات دندانپزشکی آمستردام با مطالعه و بررسی عنصر اصلی فعال  Galla Chinensis، یک گیاه طبیعی را شناسایی کردند که عملکرد ضد پوسیدگی داشته و برای سلامت دندان ها مفید است.عنصر اصلی فعال Galla Chinensis  از تولید اسید باکتری های مرتبط با پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرده و همچنین موجب ایجاد مقاومت بیشتر دندان ها در برابر محیط اسیدی می شود.

به گفته پزشکان برای داشتن یک دهان سالم، محیط داخلی دهان و دندان ها باید نسبتا خنثی باشد. زمانی که این محیط بیش از حد اسیدی شود، سرعت پوسیدگی افزایش یافته و مشکلات بهداشتی متعددی رخ می دهد. پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در مطالعات اخیر خود دریافتند عنصر اصلی فعال Galla Chinensis  از تولید اسید باکتری های مرتبط با پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرده و همچنین موجب ایجاد مقاومت بیشتر دندان ها در برابر محیط اسیدی می شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود صدها گیاه دارویی مختلف را بررسی کرده و دریافتند Galla Chinensis   دارای توانایی بالقوه زیادی برای پیشگیری از پوسیدگی های دندان بوده، خاصیت ضد باکتری داشته و استفاده از آن موجب افزایش سطح مواد معدنی دندان ها می شود.

 در این مطالعات همچنین مشخص شد که Galla Chinensis   دارای فعالیت های ضد ویروسی، ضد سرطان، هپاتوپروتئینی، ضددردی و آنتی اکسیدانی است اما در عین حال ماده اصلی فعال Galla   Chinensis  همچنان ناشناخته است، که این مساله کاربرد آن را در دندانپزشکی محدود می کند.

در این مطالعه چندین نوع مختلف عصاره Galla Chinensis با مواد اصلی به دست آمده بررسی شده و تجزیه و تحلیل اسپکترومتر جرمی کروماتوگرافی مایع روی آن ها  (LC-MS) انجام گرفت. از سوی دیگر ظرفیت آنتی باکتریال این ماده با استفاده از مدل بیوفیلم های پلی میکروبی تعیین می شود که می تواند تولید بیوفیلم های پلاک های دندانی قابل باز تولید را در in vivo تولید کند. در این بررسی ها همچنین اثر مهار کاهش مواد معدنی دندان ها با استفاده از یک رژیم  چرخشی  pH در آزمایش ها بررسی شده و مشخص شد ماده فوق   تغییر pH دوره ای در دهان را تغییر داد.

ژوئلین هوانگ (Xuelian Huang) سرپرست تیم تحقیقاتی فوق در رابطه با این مساله اعلام کرد: «گالوتانین های مولکولی متوسط، مولفه های مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها محسوب می شوند.»

مطالعات انجام شده همچنین نشان می دهد در پوسیدگی دندان ها مقادیر فلوراید با کاهش قابل توجهی رو به رو می شوند. با این حال استفاده از فلوراید یک درمان کامل و روش پیشگیری قطعی از پوسیدگی دندان محسوب نشده و هنوز هم نیاز به جستجوی محصولات مکمل فلوراید وجود دارد. این یافته جدید می تواند مکمل مناسبی برای فلوراید محسوب شده و در حال حاضر تحقیقات مرتبط با استفاده گسترده و تجاری ان در حال انجام است. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Open Dentistry Journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز