title
کد خبر: 38279
00
 انتظار فرج امام مهدی(عج) بر کارهای روزمره چه تاثیری دارد؟

هدف از انتظار فرج، رها شدن از تنگناهای روحی و روانی و امید به آینده ای بهتر است، از این رو، انتظار فرج، نوعی فرج و گشایش شمرده می شود و حتی عنوان « از بزرگ ترین فرج ها» را داراست.

به گزارش بهداشت نیوز: یکی از عوامل گشایش برای انسان ها، انتظار فرج حضرت ولی عصر (عج) عنوان شده است که در این نوشتار به بیان دلیل آن خواهیم پرداخت.

در برخی از احادیث، خود انتظار کشیدن برای فرج را گونه ای فرج و گشایش شمرده اند؛ زیرا:

اوّلاً: احساس امیدواری و امید به آینده بهتر، گونه ای گشایش و فراخی است که روح انسانی را از افسردگی و یأس می رهاند و شادابی و آرامش را به انسان هدیه می کند.

هدف از انتظار فرج، رها شدن از تنگناهای روحی و روانی و امید به آینده ای بهتر است، از این رو، انتظار فرج، نوعی فرج و گشایش شمرده می شود و حتّی عنوان « از بزرگ ترین فَرَج ها» را داراست.

ثانیاً: هدف از انتظار فرج، آن است که تمام زمینه های لازم برای رشد و کمال فرد و جامعه پدید آید و این، تنها پس از ظهور امام مهدی(ع) اتّفاق می افتد؛ امّا با انتظار فرج مسئولانه می توان پیش از ظهور نیز به اهداف جزئی تر ظهور ـ که تعالی و فوز اُخروی افراد است ـ رسید. شخص منتظر می تواند با تکیه بر معارفِ در دسترس خود و بدون حضور معصوم، انسانیت خود را مطابق با معیارهای الهی شکوفا کرده، به درجه ای از معنویت برسد و شایستگی سربازی امام مهدی(ع) و شهادت در رکاب ایشان را بیابد.

امام صادق علیه السلام در جواب ابو بصیر از «زمان فَرَج» فرمود:

یا أبا بَصیرٍ ! وَ أَنتَ مِمَّن یُریدُ الدُّنیا ؟ مَن عَرَفَ هذَا الأَمرَ فَقَد فُرِّجَ عَنهُ لِانتِظارِهِ .

اى ابو بصیر! آیا تو هم از دنیاخواهان هستى؟! هر کس این امر (قیام) را بشناسد ، به خاطر انتظار کشیدنش، گشایش سختى او مى‏شود.

ملّا صالح مازندرانى در تبیین این حدیث می‏نویسد:

امام در پاسخ او فرمود که تو دنیا و زینت آن را مى‏جویى و به دنبال فرج در دنیا هستى ، و این ، امرى آسان و کوچک است . فرج اصلى ، همان گشایش اخروى است که با خلاصى از عذاب ابدى حاصل مى‏شود و این فرج ، اکنون براى تو حاصل است ؛ چرا که تو این حقیقت را یافته‏اى و کسى که این را بشناسد ، خدا برایش گشایش حاصل نموده ، او در تنگى سینه و وسوسه‏ هاى نفسانى و عذاب آخرت مى‏ رهاند ، و همه اینها به خاطر منتظر فرج بودن اوست ؛ چون این کار از برترین عبادات است و موجب گشایش حقیقى که گشایش اخروى است  مى ‏گردد .

منبع:خبرگزاری رسمی حوزه


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز