title
کد خبر: 38302
00
 اما و اگر‌های واردات یک داروی چهار میلیاردی به کشور

سخنگوی سازمان غذا و دارو: داروی اسپنرازا دارویی جدید و تولید شده در کشور آمریکاست که هنوز اثربخشی آن در هیچ جای جهان تأیید نشده است.

به گزارش بهداشت نیوز، محمد هاشمی گفت: داروی اسپینرازا برای بیماری‌های SMA (نوعی اختلال ژنی) که یک بیماری نادر ژنتیکی است، کاربرد دارد و در چند ماه گذشته در کشور امریکا مورد تأیید قرار گرفته است، اما اثربخشی آن مورد تأیید نیست و مستنداتی بر اثربخشی آن نیز در دست نیست.

وی گفت: این دارو در هیچ یک از کشور‌های منطقه ما ثبت نشده است که بخواهد مورد استفاده قرار گیرد.هاشمی با بیان اینکه برخی دوستان با دغدغه و یا بر اساس برخی مسائل در موضوعات کاملاً تخصصی اظهار نظر می‌کنند گفت: مطرح کردن این مسائل در جامعه جز ایجاد التهاب تأثیری ندارد.

 

وی افزود: قیمت این دارو در سال اول استفاده از آن ۴ میلیارد تومان و سالانه نیز ۲ میلیارد تومان هزینه نگهداری از بیمار مبتلا به SMA است که حاکمیت کشور به تنهایی قادر به پرداخت این هزینه برای یک نفر نیست، اما اگر یک بیمار به شخصه تقاضای استفاده و وارد کردن این دارو به کشور به هر طریقی داشته باشد ما حمایت می‌کنیم البته تا کنون هیچ شرکتی واردات این دارو و اثربخشی آن را قبول نکرده است.
­

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان در وزارت بهداشت این آمادگی را دارد که اگر شرکتی خواستار واردات این دارو باشد، این دارو در شورای فهرست دارویی کشور مطرح شود و اگر هزینه‌های آن و اثربخشی آن مورد وثوق کارشناسان قرار گرفت در فهرست رسمی دارو‌های وارداتی کشور قرار گیرد.

 

هاشمی افزود: برای واردات یک داروی جدید ابتدا نام دارو مطرح و کارشناسان بر اساس تحقیق و منابع اثربخشی دارو و کیفیت آن را بررسی می‌کنند و در نهایت پس از جمع بندی جزئیات، رأی گیری صورت می‌گیرد و اگر نظر جامع همه جلب شود وارد فهرست دارو‌های وارداتی می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه این دارو هنوز نظر متخصصان دارویی کشور را جلب نکرده است گفت: این دارو هزینه بسیار بالایی دارد و قیمت بالای آن به معنای اثربخشی دارو نیست به همین علت کشور نمی‌تواند این دارو را در فهرست خود وارد کند، اما هنوز در خصوص اثربخشی آن مستنداتی وجود نداشته باشد.

 

هاشمی افزود: بیماری SMA انواع مختلف دارد که تنها یک نوع آن بسیار خطرناک است و ممکن است به مرگ منجر شود، اگر بیمار یا ارگانی حتی کمک‌های مردمی بتواند پس از تأیید اثربخشی دارو آن را وارد کند ما حمایت می‌کنیم.

 

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز