title
کد خبر: 38306
00
مستندات علمی و اثربخشی یک دارو بر واردات آن اثر مستقیم دارد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: داروی "اسپینرازا "یک داروی جدید و تولید شده توسط شرکت بیوژن آمریکاست که عمر چندانی ندارد و اطلاعات مربوط به اثر بخشی این دارو محدود به کشور امریکا است.

به گزارش بهداشت نیوز، عباس زارع نژاد گفت : قیمت هر دوره درمان با اسپینرازا ۷۵۰ هزار دلار برابر ۳ میلیارد تومان است و تا به حال تنها در کشور امریکا و شاید در دو یا سه کشور دیگر عرضه شده باشد و در بقیه کشور‌ها مراحل ثبت انجام نشده است.

وی گفت: به علت جدید بودن تولید این دارو و این که در فهرست دارویی کشور قرار ندارد و قیمت بسیار بالای این دارو تا زمانی که روند علمی ثبت را در کشور طی نکند و منابع لازم برای واردات آن از سوی دولت و بیمه‌ها مشخص نشود نمی‌توان در خصوص واردات این داروی گرانقیمت اظهار نظر کرد ضمن اینکه اثر بخشی این دارو نیز باید تأیید شود.

زارع نژاد ادامه داد: اسپینرازا دارویی جدید است که مراحل ثبت و تأییدیه آن مربوط به کشور آمریکا است و با توجه به مباحث فنی و تخصصی در زمینه واردات و تأیید یک داروی جدید، نمی‌شود بدون توجه به مسایل تخصصی نسبت به واردات داروی جدید اقدام کرد.

وی گفت: بر خلاف اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی این دارو در گذشته و هیچ زمانی وارد کشور نشده است.

زارع نژاد ادامه داد: بدیهی است سازمان غذا و دارو در مورد ورود یک داروی جدید، بر اساس مستندات علمی و هزینه اثر بخشی تصمیم می‌گیرد و البته تأمین منابع مالی ساز و کار مستقلی دارد که خارج از اختیارات این سازمان و حتی وزارت بهداشت است.

مشاور وزیر بهداشت در پایان گفت: این وزارتخانه تلاش می‌کند آخرین روش‌های درمانی را برای کاهش آلام بیماران با توجه به مستندات علمی و منابع محدود در اختیار، در نظام خدمات بهداشتی و درمانی کشور به کار بندد.

در کشور نزدیک به ۳۰۰ نفر مبتلا به بیماری ژنتیکی SMA هستند این بیماران به علت اشکال در سلول‌های عصبی نخاع، دچار ضعف عضلانی، مشکلات تنفسی و اختلالات ستون فقرات می‌شوند و این داروی جدید برای این بیماران کاربرد دارد.

 

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز