title
کد خبر: 38378
00
مهمترین اصل در کنترل بیماری دیابت

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: تغذیه صحیح، نقش بسیار مهمی در سلامت افراد دارد و در صورت ابتلای فرد به دیابت این امر اهمیت بیشتری می یابد.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: تغذیه  صحیح، نقش  بسیار مهمی در سلامت افراد دارد و در صورت ابتلای فرد به دیابت این امر اهمیت بیشتری می یابد.

به گزارش بهداشت نیوز،  فهیمه ناظران پور افزود: دیابت مانع استفاده صحیح از مواد غذایی مصرفی می شود و یک بیمار دیابتی با تنظیم برنامه غذایی و داشتن یک زندگی سالم و فعال تر، قادر به نگهداری قند خون درسطح طبیعی خواهد بود.

 

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه خاطر نشان کرد: گاهی به غلط تصور براین است که افراد دیابتی نباید غذایی را که دوست دارند بخورند درحالی که میانه روی در مصرف مواد غذایی به طوری که به مقدار متناسب از تمام غذاها مصرف شود اشکالی ندارد .

 

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اولین و بهترین هدف برنامه ریزی غذایی افراد دیابتی، حفظ ثبات نسبی قند خون در محدوده طبیعی است و تحقق این امر مستلزم ایجاد تعادل بین غذای مصرفی، انسولین(تزریقی یا طبیعی) و فعالیت بدنی است.  

 

وی افزود: دربیماران تیپ ۱مقدار انسولین مورد نیاز باید مطابق با دریافت غذا باشد ومقدار و نوع انسولین، باید به وسیله دریافت منظم و ثابت غذا و پیگیری قند خون تعیین شود.وی در ادامه افزود : دربیماران تیپ ۲ توجه به مقدار و نوع غذای مصرفی کمک می کند که قند خون در حد طبیعی بماند.

 

ناظران پور تاکید کرد: اگر بیمار چاق باشد اغلب اوقات کاهش ۵ تا ۱۰ کیلوگرم وزن، قند خون را به حد طبیعی برمی گرداند.

 

 وی بازگشت چربی خون به سطح طبیعی، تامین انرژی کافی برای حفظ وزن متناسب و تهیه تامین غذای سالم و کلیه احتیاجات غذایی بیمار را، از جمله اهداف برنامه ریزی غذایی جهت بیماران دیابتی عنوان نمود و گفت: برنامه غذایی بیماردیابتی باید حاوی مقادیرکافی نشاسته، پروتئین و چربی، ویتامین ها وموادمعدنی باشد.

 

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه کربوهیدرات (قندها و نشاسته ها)را مهمترین و اصلی ترین عامل درافزایش قند ناشی ازمصرف غذا برشمرد وگفت: تقریبا نیمی از کالری روزانه باید از طریق کربوهیدرات ها تامین شود و غذاهایی که حاوی پروتئین و چربی هستند به اندازه غذاهای حاوی کربوهیدرات برمیزان قند تاثیر نمی گذارند، اما نیمی از پروتئین مصرف شده پس از گذشت چند ساعت به کربوهیدرات تبدیل شده و تاثیرکوچکی برمیزان قند خون خواهند داشت.

 

 ناظران پور افزود: چربی ها نیز اگر به مقدار زیاد دریافت شوند می توانند بر قند خون اثرگذار باشند اما مقادیرکم آنها همراه غذا سرعت جذب قند را کمتر می کند. 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز