title
کد خبر: 38625
00
رقابت با شرکت های چند ملیتی آسان نیست

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر دشواری رقابت صادراتی با شرکتهای چند ملیتی از پیش بینی صادراتی 250 تا 300 میلیون دلاری دارو در سالجاری خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز، مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به برابری و قیمت واحد دارو در نقاط مختلف کشور از استانها و شهرستانهای مرزی گرفته تا تهران، آنرا یکی از  نکات قابل افتخار کشور ارزیابی کرد و با تاکید بر ظرفیت بالای کشور در تولید، از  نیازمندی صنعت به افزایش صادرات سخن گفت.

دکتر اکبر برندگی ادامه داد: اگر گزارشهای صادراتی سالهای 94و 95 را در حوزه های دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی را با یکدیگر مقایسه کنیم مشاهده می شود که کشور در این حوزه با رشد صادراتی ای  بیش از  20 درصد مواجه بوده است که میزان صادرات دارو به ویژه در بخش بیوتکنولوژیکی به تنهایی بالغ بر 35 درصد قابل ذکر بوده است.

وی ارزش مالی این میزان صادرات را  بین 250 تا 300 میلیون دلار  آنهم برای سال 96 قابل پیش بینی دانست.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو همچنین تصریح کرد: علی رغم گفته های بالا اگر بازار هدف و رقبای خود را در بازار نشناسیم  نمی توانیم در حوزه صادرات حضور موثر و موفق داشته باشیم چرا که سهم گرفتن از شرکتهای چند ملیتی که سالهای سال است بازارهای مختلف را در دست دارند کار چندان ساده ای نیست.

دکتر برندگی  بیان داشت: همانطور که همه فعالان صنعت فراورده های دارویی می دانند  در سالهای اخیر برخی از بازارهای بالفعل صادراتی ما که پیشتر داروهای ما را به کشور های خود وارد می کردند ضوابط سختگیرانه ای، شبیه کشور خودمان تدوین کرده و دارو را به شرطی می پذیرد که در ابتدا در کشور مبدا مورد استفاده قرار گرفته باشد.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  در پایان  با تاکید بر ضرورت  انجام مطالعات  کلینیکی شرکتهای دارویی در  کشور مبدا یعنی ایران، خاطر نشان کرد: با داشتن این مطالعات شرکتهای دارویی می تواند در صورت لزوم آنها را به سازمانهای نظارتی کشور های هدف ارائه نماید.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز