title
کد خبر: 38702
00
بیماری شایع در اردبیل

استان اردبیل از بابت آمار مبتلایان به سرطان معده جزو سه استان اول کشور است. در سالهای اخیر تلاشهای ارزشمندی برای علت یابی و پیشگیری از شیوع انواع سرطانهای گوارشی در استان اردبیل آغاز شده است.

میلیون ها سلول در بدن ما با برنامه کنترل شده رشد و تکثیر پیدا می کنند. اما گاهی سلول رشد عادی خود را از دست می دهد و آنقدر تکثیر می شود که به سلول سرطانی تبدیل می شود.
سرطان مهلک ترین بیماری قرن است که پیر و جوان نمی شناسد. با این حال آمار شیوع انواع سرطان در مناطق مختلف جهان متفاوت است.
به گزارش بهداشت نیوز،  استان اردبیل از بابت آمار مبتلایان به سرطان معده جزو سه استان اول کشور است و از این لحاظ در مقایسه با آمارهای جهانی، توجه سازمان بهداشت جهانی را جلب کرده است.
 
سرطان معده ، بیماری شایع در اردبیل
 
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل حدود 20 درصد از سرطان های تشخیص داده شده در این استان مربوط به سرطان دستگاه گوارش است که بیشتر آن سرطان معده است.
 دکتر قدرت اخوان اکبری ادامه داد: بررسی های آماری نشان می دهد که در سال 93 بالغ بر 1342 مورد ، در سال 94 تعداد 1252 مورد و در سال 95 حدود 1032 مورد ابتلاء به سرطان گوارشی در استان اردبیل ثبت شده است.
 
سرطان معده ، بیماری شایع در اردبیل
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: تمامی امکانات لازم برای تشخیص و درمان سرطانهای گوارشی در استان اردبیل وجود دارد که از جمله می توان مرکز تخصصی رادیوتراپی و بخش شیمی درمانی مجهز بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل را نام برد که به طور کامل تمامی خدمات شیمی درمانی سرپایی را ارائه می دهد.
 
  پیشگیری بهتر از درمان
به گفته کارشناسان، دلایل ژنتیکی ، عوامل محیطی و عادات غذایی از عوامل شیوع سرطان معده در استان اردبیل است. با این حال حداکثر ۱۰ درصد علت این نوع سرطان ژنتیکی است و منشاء مابقی موارد عوامل محیطی و عادات غذایی بوده است.
دکتر «عباس یزدان بُد» فوق تخصص بیماریهای گوارش گفت: نتایج یافته های این مرکز پژوهشی نشان می دهد که دلایل شیوع سرطانهای گوارشی در استان اردبیل تک عاملی نیست و به عوامل مختلفی مربوط می شود که بیشترین آنها مربوط به نوع تغذیه است.
این پژوهشگر بیماریهای گوارشی تصریح کرد: مصرف دخانیات ، نمک زیاد و غذای مانده و داغ از عوامل اثبات شده برای ایجاد سرطان معده است اما تحقیقات نشان می دهد که عوامل رشد دهنده باکتریهای موسوم به هلیکوباکتری در معده نیز در بروز این بیماری دخیل هستند.
یزدان بد تصریح کرد: هلیکو باکتری به تنهایی عامل بیماری نیست اما یک عامل زمینه ساز است به این ترتیب که در صورت تکثیر بیش از حد در معده فرد، جداره معده را نازک می کند و در نتیجه زمینه بروز و فعالیت سایر عوامل ایجاد کننده سرطان معده فراهم می شود.
وی ادامه داد: استفاده از غذاهای به پرچرب ، مصرف مکرر از کباب های زغال پز، نگهداری خوراکیها در خارج از یخچال، استفاده از غذاهای دودی و غذاهایی که مواد نگهدارنده در آن به کار برده شده است و استفاده بیش از حد از کودهای نیتراته در تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله دلایل رشد و تکثیر هلیکو باکتریها در معده تشخیص داده شده است.
وی با یادآوری اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است گفت: رعایت بهداشت فردی از دوران کودکی، خودداری از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی ، کنار گذاشتن عادات بد غذایی و داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده روزانه از سبزیجات معطر و سیر و پیاز ، اجتناب از مصرف چای و غذای داغ در کنار ورزش منظم و پیاده روی تا حدود زیادی می توانند احتمال کاهش به انواع سرطانها و به ویژه سرطانهای گوارشی را کاهش دهند.
 
راه اندازی مرکز تحقیقات سرطان گوارش

 

به دلیل شرایط خاص استان اردبیل، مرکز تحقیقات سرطان گوارش در اردبیل احداث شده و از چند سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان گوارش در اردبیل ، این مرکز یکی از مجهزترین مراکز مطالعاتی سرطان گوارش در کشور است که مجهز به دستگاه پیشرفته سنجش هلیکو باکتری معده است که در سطح کشور نظیر ندارد.

 

دکتر فرهاد پورفرضی با یادآوری اینکه بر اساس تحقیقات این مرکز 65 درصد جمعیت استان در دستگاه گوارشی خود هلیکوباکتری فعال دارند افزود: افراد دارای مشکلات گوارشی از طریق مراکز بهداشت و درمان شناسایی و به این مرکز معرفی می شوند و در اینجا علاوه بر آزمایش هایی مانند هلیکوباکتری سنجی، انواع مصاحبه های لازم در زمینه پزشکی ، تغذیه و مصاحبه های عمومی انجام می شود.

 

وی اظهار امیدواری کرد با تلاش محققان این مرکز و انجام پیشگیری های لازم در افراد مستعد ابتلا به سرطان های گوارشی ، تا 5 سال آینده حدود 25 درصد از آمار مبتلایان به سرطان های گوارشی در استان  اردبیل کاهش یاید.  

 

 

* نویسنده: یاشار پورمجید 

منبع: خبرگزاری صدا وسیما


 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
ناشناس
1396/09/01 - 08:210 0
لازم است منطقه اردبیل را از نظر تشعشات رادیو اکتیو که در چرخه غذایی و زیستی مردم وجود دارد بررسی شود که عامل اصلی سرطان های گوارشی در این منطقه است.
اینستاگرام بهداشت نیوز