title
کد خبر: 38858
00
تنظیم سند سلامت اجتماعی در دستور کار سازمان بهزیستی

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی به تنهایی امکان تحقق سلامت اجتماعی در جامعه را ندارد و باید تعامل و هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و تشکل‌های مردمی در این خصوص صورت گیرد.

به گزارش بهداشت نیوز: فریبا درخشان‌نیا در همایش سلامت اجتماعی بسیج و بهزیستی که در سالن کوثر اراک برگزار شد، عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی به عنوان متولی بحث سلامت اجتماعی مطرح شده است و باید فعالیت خود را بازتعریف و بازنگری کند.

وی با اشاره به اینکه با مساعدت شورای اجتماعی وزارت کشور بحث تنظیم سند سلامت اجتماعی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است افزود: امید است با مشارکت همه ذینفعان، سازمان‌های دولتی و غیردولتی و تشکل‌های مردمی بحث سلامت اجتماعی در کشور محقق شود.

درخشان‌نیا با تاکید براینکه سلامت صرفا فقدان بیماری به شمار نمی‌رود بلکه بحث رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی را در خود جای داده است، افزود: در بحث سلامت اجتماعی تلقی‌های مختلفی وجود دارد و بسیاری از مسائل و شرایط اجتماعی در سلامت جسمی تاثیر دارد و باید همه شاخصه‌ها را برای تحقق جامعه مطلوب رصد و بررسی کرد.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ابعاد اقتصادی همچون تورم، درآمد و متغیرهای اقتصادی را در دستیابی به شرایط مطلوب زندگی موثر دانست و افزود: چتر حمایتی رفاه اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با بهزیستی دارد، این سازمان 160 وظیفه تخصصی تعریف شده دارد و با حیات و ممات جامعه در ارتباط است و گستره‌ای از خدمات توانمندسازی، پیشگیری و اجتماعی را برای خود تعریف کرده است که این فعالیت ها به سلامت اجتماعی منتهی می‌شود.

وی تصریح کرد: برای تحقق جامعه سالم باید موارد گسترده ای مورد توجه قرار گیرد که این مولفه‌ها شامل زیرساخت‌های محیطی، شرایط سیاسی کشور در منطقه و رضایتمندی شهروندان از جغرافیای سکونتی خود است و باید مباحث اجتماعی در این راستا مورد توجه قرار گیرد.

درخشان‌نیا با اشاره به رخدادهای اخیر در حوزه آسیب‌های اجتماعی همچون کودک آزاری‌ها افزود: این حوادث رخدادهای تلخی است، البته فضای مجازی به این مسائل دامن می‌زنند و باید صحت و سقم مطالبی که در فضای مجازی منتشر می شود نیز مورد توجه قرار گیرد و دستگاه‌های مرتبط اطلاعات موثق و درست در اختیار مردم قرار دهند تا مردم براساس این اطلاعات درست برای خود و خانواده تصمیمات درستی اتخاذ کنند.

وی عنوان کرد: موضوع سلامت خانواده در مبحث سلامت اجتماعی امری مهم است، مسلح شدن خانواده‌ها به انواع مهارت‌های لازم در حوزه زناشویی و فرزندپروری می‌تواند منجر به مراقبت بیشتر خانواده از خود ‌شود و سازمان بهزیستی برای هر کدام از این مباحث فعالیت‌های تعریف شده دارد.

وی افزود: بهزیستی استان مرکزی نیز از نظر نظارتی و اجرایی عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشته است و حتی در بحران‌ها نیز موفق وارد شده است به طوری که در زلزله اخیر در کرمانشاه همسو با دیگر استان‌ها از ساعات اولیه اقلام مورد نیاز را به منطقه ارسال کردند و کارشناسان متخصص سازمان نیز جهت ارائه خدمات و حمایت های روانی و اجتماعی اعزام شدند اما براساس گستردگی فعالیت های اجتماعی به تنهایی امکان تحقق اهداف در این سازمان مهیا نیست.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: موضوع سلامت اجتماعی به یک سازمان منتهی نمی‌شود و تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و شهروندان باید در راستای تحقق جامعه سالم گام بردارند و این امر با هم‌افزایی دستیافتنی خواهد شد، البته امروز در کشور حرکت‌های خوبی جهت دستیابی به جامعه سالم انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی در این میان بسیار ارزشمند هستند گفت: براساس برخورداری از همین سرمایه هاست که در زمان بحران مردم به کمک یکدیگر می‌شتابند، از بسیج نیز بواسطه پتانسیل مطلوب و جایگاه قابل قبولش درخواست می‌شود مهارت‌های خود را در راستای کمک به سازمان‌های نیازمند بکار گرفته و ظرفیت آنها را ارتقاء دهد.

درخشان‌نیا تاکید کرد: سازمان بهزیستی نیز در جهت مهارت‌افزایی در کنار بسیج خواهد بود تا تعامل دو طرف بیش از گذشته توسعه یابد.

در این مراسم تعدادی از فعالان اجتماعی و بسیجیان تقدیر شدند.

 

ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز