title
کد خبر: 38885
00
فدراسیون‌ها برای روانشناسی ورزشی هزینه نمی‌کنند

رییس کمیسیون روانشناسی کمیته ملی المپیک از برگزاری نخستین همایش رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی فردا (پنجشنبه) دوم آذر ماه در محل آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد واعظ موسوی درباره برگزاری  نخستین همایش رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ، اظهار کرد: نخستین همایش رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی در پنج محور ورزش و سلامت روان، ملاحظات رشدی در فعالیت‌های بدنی، افزایش عملکرد ورزشی از طریق مداخلات روانشناختی، کنترل حرکت انسان و یادگیری مهارت‌های حرکتی فردا (پنجشنبه) دوم آذر ماه در محل آکادمی کمیته ملی المپیک و پارالمپیک برگزار خواهد شد.

وی گفت‌: این همایش توسط دانشجویان رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود تا ضمن تولید مقاله، از نظر بلوغ علمی توانایی ارائه و عرضه مقاله را نیز داشته باشند. بنابراین تصمیم داریم چنین همایشی را سالانه برگزار کنیم تا تیم‌های ورزشی را در استفاده از دستاوردهای علمی روانشناسی ورزشی بیشتر تشویق کنیم.

دبیر علمی همایش در پاسخ به این پرسش که در حال‌ حاضر چقدر در شناسایی جایگاه روانشناسی ورزشی عملکرد موفقی داشته‌اید؟ خاطرنشان کرد: ما چالش هویتی با فدراسیون های ورزشی نداریم و تقریبا این جایگاه در بین تیم‌های ورزشی نسبت به گذشته بهتر شده است، اما آن چه که اهمیت دارد این است که فدراسیون‌ها حاضر نیستند برای روانشناسی ورزشی وقت صرف کنند و یا هزینه‌ای را متقبل  شوند. آنها تصور می‌کنند روانشناسی ورزشی مانند تزریق آمپول است که بلافاصله بعد از تزریق باید عمل کند. در حالی که یادگیری مهارت‌های ذهنی نیاز به آموزش ‌دقیق دارد و زمان مناسبی را باید صرف چنین کاری کرد.

واعظ موسوی در ادامه‌ تصریح کرد: فدراسیون‌ها متاسفانه روانشناسی ورزشی را در اولویت های آخر برنامه کاری خود قرار می‌دهند و حاضر نیستند هزینه‌ای را برای چنین کاری صرف کنند در حالی  که اهمیت روانشناسی حتی نسبت به مسائل تکنیکی و تاکتیکی بیشتر است و با آموزش مهارت های ذهنی ورزشکار می‌تواند بهترین عملکرد را در رقابت‌های حساس و مهم داشته باشد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر فدراسیونهایی همچون کاراته، تکواندو، والیبال، بسکتبال، قایقرانی و پینگ‌پنگ فدراسیونهایی هستند که جایگاه روانشناسی در آنها شناخته شده و به اهمیت آن پی بردند. البته این تعداد کافی نیست. اگر بخواهیم رشد خوبی را در ورزش کشور داشته باشیم، باید فدراسیون‌ها به اهمیت این رشته نسبت به قبل بیشتر پی ببرند تا روانشناسی در بین تیم‌های ورزشی جایگاه بهتری پیدا کند.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز