title
کد خبر: 39155
00
مطالبه ۱۹ هزار میلیاردی وزارت بهداشت از دولت

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت: بر اساس گزارش های واصله مطالبات وزارت بهداشت از دولت حدود حدود هجده هزار و نهصد میلیارد تومان است.

به گزارش بهداشت نیوز، منوچهر جمالی سوسفی  با اعلام این خبر که قرار شده از وزیر بهداشت برای حضور در کمیسیون بهداشت دعوت به عمل آید اما هنوز زمان آن مشخص نشده است، با اشاره به دلیل عدم اجرای کامل طرح پزشک خانواده گفت: طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع در بخش روستایی تا آنجایی که ممکن بوده اجرا شده، بنابراین این طرح بیشتر در قالب پوشش روستایی عملیاتی شده است و در شهرهای بزرگ اتفاق قابل‌توجهی در مورد این طرح نیفتاده است.

نماینده مردم رودبار درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما برای کاهش هزینه‌ها و ارتقای حداکثری خدمات در حوزه سلامت، چاره‌ای نداریم به غیر از اینکه طرح پزشک خانواده، سیستم ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و گایدلاین‌هایی را که نظر قطعی روی آنها وجود دارد، متناسب با وضعیت بودجه کشور اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت در قالب برنامه‌هایی که ارائه شده و تعهداتی که دولت تقبل کرده بود، اجرا نشد، با اشاره به موانعی که در مسیر اجرای این طرح وجود داشته افزود: اگر قرار باشد، افراد با دفترچه بیمه‌ای که در دست دارند، به پزشک فوق تخصص مراجعه کرده که دارویی گران قیمت را تجویز کند و همان روز به پزشک دیگری مراجعه کند که باز هم همان دارو را تجویز کند، ضمن اینکه با همان یک دفترچه می‌تواند از سایر خدمات نیز در طول یک روز بهره‌مند شود، مبالغی که برای این خدمات از سبد بیمه کسر می‌شود، مشکلاتی را در روند خدمات‌رسانی ایجاد می‌کند.

این نماینده مردم درمجلس دهم، یادآورشد: اجرای طرح پزشک خانواده یا سیستم ارجاع، شرایطی را فراهم می‌کند تا پزشکانی که بیمار به منظور انجام خدمات تشخیصی به آنها مراجعه می‌کند، در صورتی که نیاز نباشد، از انجام تمام این امور در یک روز جلوگیری به عمل آورند، بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه، برای تامین منابع لازم به‌منظور حل چالش‌های جدی که در حوزه سلامت با آنها مواجه هستیم، به اجرای مفاد برنامه ششم بپردازیم.

مطالبات وزارت بهداشت از دولت حدود هجده هزار و نهصد میلیارد تومان است

جمالی سوسفی در انتقاد نسبت به عدم توجه دولت به تامین اعتبارات حوزه سلامت تصریح کرد: هم‌اکنون دولت مبالغی که قرار بود از محل یارانه‌ها و ارزش افزوده به حوزه سلامت بپردازد، پرداخت نکرده است، از سوی دیگر بیمه‌ها نیز به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی بدهکار هستند، که بر اساس گزارشی که مسئولان حوزه سلامت در کمیسیون مشترک اعم از کمیسیون‌های بهداشت و برنامه و بودجه ارائه دادند، مبلغی حدود هجده هزار و نهصد میلیارد تومان مطالبات وزارت بهداشت را رقم می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه باید چارچوب مشخصی برای وزارت بهداشت بر اساس برنامه ششم توسعه ایجاد کنیم تا با توجه به اسناد بالادستی به رفع چالش‌های حوزه سلامت بپردازد، خاطرنشان کرد:  بی‌تردید ریل‌گذاری صحیح در حوزه سلامت، مسیر نیل به اهداف این حوزه در جهت اجرای طرح پزشک خانواده، سیستم ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و گاید لاین‌ها را هموار می‌سازد و هزینه‌های اضافی اقدامات پاراکلینیکی تشخیصی و دفترچه‌های بیمه را کاهش می‌دهد که در پی آن توانایی بیمه‌ها برای پرداخت مطالبات بخش‌های درمانی نیز افزایش می‌یابد.

اقدامات در خور تقدیر پزشکان برای ارائه خدمات به مناطق زلزله‌زده

جمالی سوسفی با یادآوری تحمیل هزینه بر بیمه‌ها ناشی از انجام آزمایشات و اقدامات تشخیصی غیرضروری در بیمارستان‌های خصوصی، اجرای طرح‌های پزشک خانواده و سیستم ارجاع را نقطه پایان این روند دانست و اظهار کرد: هم‌اکنون باید هم مجلس هم وزارت بهداشت هم بیمه‌ها با هم‌اندیشی در جهت خروج از چالش‌های ایجاد شده در حوزه سلامت چاره‌اندیشی کنند، چراکه اجرای طرح تحول سلامت و سایر طرح‌های پیش‌بینی شده برای ارتقای این حوزه در گروی نگاهی عمیق و حاکمیتی است.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، با یادآوری اقدامات اثرگذار وزارت بهداشت در ارائه خدمات به زلزله‌زدگان کرمانشاه تاکید کرد:  پزشکان در این زمینه بدون توجه به کمبود منابع و عدم‌حمایت از آنها برای پرداخت کارانه پای کار ایستادند، بنابراین این روند باید در انجام طرح‌های ملی همچون طرح تحول سلامت، پزشک خانواده و ... نیز تداوم یابد، ضمن اینکه بار سنگین اجرای این طرح‌ها تنها نباید بر دوش وزارت بهداشت باشد، چراکه برای تامین سلامت مردم کل نظام مسئولیت دارند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز