title
کد خبر: 39223
00
 آیا بینی‌های گوشتی  برای جراحی مناسب هستند؟

اگر بخواهیم مناسب بودن بینی‌ را برای جراحی بر اساس ضخامت پوست درجه بندی کنیم، بهترین کاندیداها، افرادی با پوست با ضخامت متوسط می‌باشند. جراحی در بیماران با پوست بیش از اندازه نازک یا ضخیم، مشکل‌تر است......

به گزارش بهداشت نیوز؛

۱-اصولا بینی گوشتی به چه نوع بینی‌ گفته می‌شود؟

 

بینی‌های گوشتی به بینی‌هایی اطلاق می‌شود که پوست روی بینی‌ ضخامتی بیش از اندازه داشته باشد. اگر بینی‌ را به دو نیمه بالایی و پایینی تقسیم کنیم، پوست قسمت پائین یا نوک بینی‌ ضخامت بیشتری نسبت به نیمه بالایی دارد. ضخامت پوست تا حد زیادی به وجود غدد چربی‌ درون آن بستگی دارد، هرچه این غدد بیشتر و بزرگتر باشند، پوست ضخیم‌تر به نظر می‌رسد. این پوست‌ها خصوصیتشان چرب بودن بیش از حد آنان است. شاید دیده باشید که در روی پوست قسمت پایین بینی‌ برخی‌ افراد دانه‌های سیاه رنگی‌ وجود دارد. در حقیقت این دانه‌ها، چربی‌هایی هستند که هنگام خروج از پوست و در مجاورت هوا به رنگ سیاه در می‌آیند. در افرادی که پوست ضخیم و چرب دارند این دانه‌ها بیشتر دیده می‌شود. بنابراین خصوصیت بینی‌های گوشتی ضخیم بودن پوست آنهاست که باعث بزرگ و حجیم شدن قسمت پایینی آن می‌گردد. همچنین نوک بینی‌ نیز افتادگی دارد.

 

۲- آیا می‌توان گفت هر بینی‌ که سر بزرگ یا افتاده دارد گوشتی است؟

 

خیر. بینی‌های گوشتی علاوه بر سر بزرگ و افتاده، پوست ضخیم چرب‌ و متخلخلی دارند که با فشار بین دو انگشت، به راحتی‌ چربی‌ سفیدرنگی به بیرون تراوش می‌یابد. برخی‌ بینی‌ها افتادگی داشته یا نوک بزرگی‌ دارند ولی‌ پوست آنها نازک یا متوسط است. در اینگونه بینی‌ها معمولا غضروف زیر پوست بزرگ بوده و باعث بدشکلی آن می‌شود. اینها نباید با بینی‌های گوشتی اشتباه شوند.

 

۳- آیا این بینی‌ها برای جراحی مناسبند؟

 

اگر بخواهیم مناسب بودن بینی‌ را برای جراحی بر اساس ضخامت پوست درجه بندی کنیم، بهترین کاندیداها، افرادی با پوست با ضخامت متوسط می‌باشند. جراحی در بیماران با پوست بیش از اندازه نازک یا ضخیم، مشکل‌تر است. اجزای زیر پوست بینی‌، یعنی استخوان و غضروف شکل دهنده بینی‌ می‌باشند، چنانچه کمتر یا بیشتر از حد لازم برجسته و مشخص باشند، بینی‌ بدفرم به نظر می‌رسد. در افراد با پوست نازک، این اجزاء بیش از حد و در آنانکه پوست ضخیم دارند کمتر به نظر می‌رسد. جراحی می‌تواند در هر دو گروه شکل بینی‌ را بهتر و زیباتر کند.

 

۴- تا چه حد می‌توان به نتیجه بخش بودن جراحی در این نوع بینی‌ها امیدوار بود؟

 

بطور کلی‌ تغییر در این بینی‌ها نسبی می باشد، یعنی می‌توان امید بسیاری داشت که فرم بینی‌ نسبت به قبل، بهبود قابل توجهی‌ داشته باشد. این بینی‌ها را نمی‌توان خیلی‌ کوچک و ظریف کرد چون در جراحی، کار عمدتاً روی بافت استخوانی و غضروفی انجام می‌شود و بافت نرم از جمله پوست خیلی‌ قابل دستکاری نیست. به عبارت دیگر می‌توان تا هر قدر بخواهیم از استخوان و غضروف برداریم ولی از پوست نمی‌توانیم برداریم. در صورت برداشت بیش از حد از استخوان و غضروف شکل بینی‌ از قبل هم بدتر می‌شود. بنابرین می‌شود گفت که این بینی‌ها را می‌توان به فرم دلخواه نزدیک کرد ولی‌ انتظار کوچک شدن زیاد آنها بی‌مورد است.

 

۵- آیا تکنیک جراحی در این بینی‌ها با انواع دیگر متفاوت است؟
در بینی‌های گوشتی برخلاف بیشتر بینی‌ها، بافت استخوانی و غضروفی ضعیف‌تر است و قادر به نگهداری پوست ضخیم و سنگین روی خود نیست. به همین دلیل بینی‌ حالت کوفته و بد شکلی پیدا می‌کند. بنابراین در این جراحی در اکثر موارد نه تنها از آنها بر نمی‌داریم بلکه با گذاشتن غصروف‌های کمکی‌ یا گرافت آنها را تقویت می‌کنیم. با این روش، بینی‌ استحکام بیشتری یافته و شکل بهتری پیدا می‌کند. این گرافت‌ها معمولا از داخل بینی‌ خود فرد برداشته می‌شود.

 

۶- آیا می‌توان از پوست بینی‌ هم برداریم؟

 

برداشتن پوست از خارج به‌دلیل باقی‌ گذاشتن خط برش روی بینی‌ امکان پذیر نیست ولی‌ به‌طور محدودی می‌توان پوست را از داخل با برداشتن چربی‌ نازک کرد. البته دستکاری بیش از حد خطر ایجاد نکروز و به‌دنبال آن زخم بد فرم (اسکار) وجود دارد. به‌علاوه امکان تشکیل مجدد این چربی‌ها وجود دارد.

 

۷- در سالهای اخیر ادعاهایی مبنی بر کوچک کردن بینی‌ با استفاده از دستگاه‌هایی شنیده می‌شود. آیا این حرف‌ها درست است؟

 

در بینی‌های با پوست نازک یا متوسط به‌هیچ عنوان تاثیری ندارند، چون اشکال مهم در آنها بزرگ و برجسته بودن استخوان و غضروف است که تنها با جراحی قابل اصلاح است. در بینی‌های گوشتی هم همچنان که ذکر شد باید غصروف‌های ضعیف تقویت شوند که این هم فقط باید جراحی شود. بنابراین این دستگاه‌ها تاثیر چندانی در این بینی‌ها ندارند.

 

۸- یکی‌ از نکاتی‌ که در مورد جراحی بینی‌های گوشتی گفته می‌شود، امکان برگشت آن است. این مسأله چقدر صحت دارد و چگونه می‌توان احتمال آنرا کاهش داد؟

 

اگر روش عمل درست و دقیق باشد، امکان برگشت بسیار کم است، چون در اینجا ما غصروف‌ها را تقویت می‌کنیم که این روش دایمی و برگشت ناپذیر است. مسأله در مورد ضخامت پوست است که چنانچه با برداشتن چربی‌‌ها آنرا نازک کنیم امکان تشکیل مجدد آن وجود دارد. البته با انجام اقداماتی پس از جراحی می‌توان پوست را نازکتر کرد و از برگشت آن جلوگیری کرد. یکی‌ ازاین روش‌ها تزریق کورتن در لایه‌های عمیق پوست می‌باشد. می‌توان ۳ هفته پس از جراحی این تزریق‌ها را انجام داده و در صورت نیاز آن‌ را تکرار کنیم. این کار باید با نهایت دقت انجام پذیرد تا امکان بروز عوارض از بین برود. مواردی از نازک شدن بیش از حد پوست در یک قسمت و یا تغییر رنگ آن دیده شده است.

 

روش‌های دیگری از جمله مصرف کرم‌های مخصوص و یا ابزرهایی برای تراشیدن پوست نیز وجود دارد که تا حد قابل توجهی‌ موثر است.

 

۹- آیا احتمال بروز عوارض در این بینی‌ها بیش از بینی‌‌های دیگر است؟

 

اگر تکنیک‌های جراحی و مراقبت‌های بعد از آن به درستی‌ انجام شود، تفاوتی‌ با دیگران ندارد. انجام صحیح توصیه‌های پزشک و مراجعت به موقع، در گرفتن نتیجه دلخواه نقش به‌سزایی دارد.

 

۱۰- چه توصیه‌ای به آنانکه با بینی‌ گوشتی قصد رینوپلاستی دارند می‌کنید؟

 

هر چقدر آگاهی‌ این افراد به نوع بینی‌ و امکانات جراحی بیشتر باشد میزان رضایتمندی آنان افزایش می‌یابد. آنها باید تا رسیدن به نتیجه حوصله داشته باشند چون تغییرات در این بینی‌ها تدریجی‌ و طولانی است.

 

این افراد باید مطمئن باشند که با صبر و حوصله و آگاهی‌ کامل و انتظارات معقول به نتیجه دلخواه خواهند رسید.

 

۱۱-نتیجه جراحی در بینی های باصطلاح گوشتی چطور است؟      

 

مهمترین عامل محدود کننده در جراحی بینی پوست است. در حقیقت پوست خط قرمز در جراحی بینیست. بجز موارد اندکی ما هیچگاه پوست را دستکاری نمیکنیم. در گذشته برخی جراحان برای نازک کردن پوست از زیر آنرا تراشیده و نازک میکردند. این کار بعضأ نتایج فاجعه باری همچون فرو رفتگی در پوست و یا حتی به از بین رفتن یا نکروز قسمتی از آن می انجامید. ترمیم تمام قسمتهای بینی در جراحیهای ارمیمی امکانپذیر است مگر در ضایعات پوستی.در جراحی های نوین بینی های گوشتی فرم دادن به بینی با افزایش استحکام به اسکلت غضروفی هدف اصلیست. با این کار نوک بینی باریک تر شده و افتادگی آن هم اصلاح میگردد. گرچه بافت چندانی از بینی برداشته نشده و حتی به آن اضافه میشود، ولی بینی شکیل تر و کوچکتر بنظر میرسد.

 

۱۲-افراد با بینی گوشتی چقدر میتوانند از نتیجه جراحی انتظار بهبود داشته باشند؟

 

اگر چنانچه این افراد انتظار معقولی داشته باشند میتوان به انها نوید بینی خوش فرم و شکیلی را داد. آنها نباید بهیچ وجه انتظار بینی کوچک، فانتزی و یا عروسکی داشته باشند.

 

۱۳-آیا هر بینی گوشتی را میتوان عمل کرد؟

 

خیر. در برخی آفراد و بخصوص آقایان پوست بسیار چرب و ضخیم است و جراحی در آنان فایده ای نداشته و حتی ممکن است شرایط را بدتر کند. بهتر است ابتدا با برخی اقدامات پوستی مانند تراشیدن پوست و یا لیزر ضخامت آن را کمتر کرده و سپس اقدام به جراحی نمود.

 

منبع: انجمن جراحان گوش،گلو،بینی و سروگردن ایران

 

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز