title
کد خبر: 39433
00
این بیماری در کمین زلزله زدگان است

متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص صرع گفت: بروز تشنج حتی در زلزله‌زده‌هایی که سالم و سر زنده به نظر برسند هم دور از ذهن نیست.

به گزارش بهداشت نیوز، علیرضا یار احمدی متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص صرع ضمن اظهار همدردی با بازماندگان زلزله های اخیر بویژه  زلزله کرمانشاه، با اشاره به احتمال بروز تشنج ناشی از ضربه‌های مغزی در این افراد، بیان کرد :  با توجه به تلفات انسانی ناشی از این زلزله ، طبیعتا بیشتر همکاران و امدادگران به صورت شبانه روزی مشغول ارائه خدمات درمانی اورژانسی به مصدومان و نجات جان مجروحان بودند و ارائه خدمات درمانی همچنان ادامه دارد، البته در این میان  احتمال بروز تشنج در افرادی که حتی صدمات جزئی از ناحیه سر دیده‌اند، وجود دارد.

 وی بیان کرد: به طور کلی 2 نوع تشنج ناشی از آسیب یا ضربه مغزی وجود دارد که نوع اول پس از مدت کوتاهی و حتی ظرف یک هفته بعد از ضربه دیدیگی رخ می دهد ولی نوع دوم با تاخیر بیشتری در مدت بیش از 2 هفته الی یک ماه بعد از اصابت ضربه به سر حتی ضربه‌ای نه چندان شدید بروز می‌کند.

 این متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص صرع با اشاره به اهمیت  پیشگیری از تشنج در میان زلزله زدگان که سابقه اصابت ضربه به سر ناشی از ریزش آوار یا هر ضربه دیگری را در زمان وقوع زلزله داشته‌اند، افزود: بیشتر این افراد ممکن است ظاهرا سالم و سر زنده  به نظر برسند و ضربه جدی ندیده باشند اما بروز تشنج ناشی از این ضربه بعد از یک ماه در آنها دور از احتمال نیست. 

ضرورت تجویز داروی ضد تشنج برای زلزله‌زدگان غرب کشور

 وی ادامه داد: از همکاران و پزشکان عمومی که هم اکنون در حال ارائه خدمات درمانی به زلزله زدگان کرمانشاه هستند می‌خواهم برای پیشگیری از احتمال وقوع تشنج، حتما یک دوره یک ماهه داروی پیشگیری از تشنج را که کپسول فنتوئین است، به میزان 300 میلی در روز که هر 100 میل شامل یک کپسول می‌شود را برای زلزله زدگان تجویز کنند. 

 یار احمدی یادآور شد: با تجویز به موقع داروی پیشگیری از تشنج احتمال بروز این عارضه مغزی در آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه از میان می‌رود و دردی دیگر به دردهای این عزیزان اضافه نمی‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
1396/09/06 - 16:220 0
خستم رنگ ناخن های دستم آبی شده دارم میمیرم
اینستاگرام بهداشت نیوز