title
کد خبر: 39788
00
 بیماری های شایع پرستاران

عضوشورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر اینکه کمبود پرستار در بالین کاملا مشهود است، گفت: پرستاران با بیماری های زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

عضوشورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر اینکه کمبود پرستار در بالین کاملا مشهود است، گفت: پرستاران با بیماری های زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، علی اشرف رحمان پناه با اشاره به این که مخاطرات و مشکلات موجود بر سر راه پرستاران از ابتدای راه دانشجویی وجود دارد ، گفت: پرستاران بین شرایط و موقعیت یک رده مهارتی و تجربی یا یک حرفه بین رشته ای علمی ، اخلاقی ، مهارتی و تجربی  دچار بحران هویت می شوند که پرستاران در تمام دوره های کاری و تحصیلی دائما بین این دو در حال تغییر هستند .

وی اظهار داشت: در این دوره ها نه به معنای واقعی از توان علمی و فنی پرستاران استفاده می شود و نه مسئولیت و پاسخگویی او به اندازه استقلال و اختیاراتش هست بنابراین همیشه این چالش در تمام طول عمر کاری و حتی زندگی حرفه ای پرستاران وجود خواهد داشت.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان این که بزرگان ، اندیشمندان و اساتید این حرفه باید در جهت حل این بحران هویت حرفه ای برنامه ای داشته باشند ، خاطر نشان کرد: در وهله اول باید افراد با شناخت کافی و ظرفیت روحی و روانی وارد این حرفه شوند و از طرفی باید با  وظایف، مقررات و قوانین حاکم بر این حرفه  متناسب و همراستا باشند .

وی ادامه داد: برای حل این بحران بایستی اقداماتی انجام شود که هماهنگی بین وظایف ، اختیارات و مسئولیت ها بوجود آید و راهکار آن در شرایط فعلی ، تعیین و به رسمیت شناختن تعرفه های خدمات پرستاری است .

رحمان پناه با بیان این که عدم تناسب تعداد نیروها بر اساس استاندارد و فشار مضاعف کاری  امروزه به شکل یک بی قانونی درآمده ، یکی دیگر از چالش های موجود بر سر راه پرستاران است ، افزود: دولت خود استانداردی را تعریف می کند و تشکیلات سازمانی خود را بر مبنای این استاندارد تعریف شده ، تکمیل نمی کند بنابراین نوعی فشار مضاعف کاری بر نیروهای سیستم وارد می شود و در هیچ سیستم، ساختار و تشکیلاتی به جزسیستم بهداشت و درمان  این امر قابل رویت نیست.

وی خاطر نشان کرد : براساس گفته مسئولین ارشد وزارت بهداشت، کشورما از سالها پیش با کمبود پرستار مواجه بوده و این کمبود در بالین بسیار مشهود است.  در مقطعی از زمان جامعه  با تورم و بیکاری شدید در پرستاری مواجه بود اما در آن زمان هم سیستم های درمانی با کمبود شدید نیرو مواجه بود بر این اساس اگر امروزه ادعا شود که به دلیل کمبود نیرو ی پرستار جویای کار توان جذب ندارد . در ده های 70 و 80 و سالهای اول نود هم ما تورم نیروی بیکار داشتیم بطوری که در یک آزمون استخدامی بیش از بیست هزار نفر شرکت می کردند .

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان این که عدم مسئولیت پذیری مدیران تشکیلاتی و سازمانی یکی از بزرگترین مشکلات ، چالش ها و مخاطرات پرستاری است،  گفت: این عامل باعث تحمیل فشار کاری زیاد و تخریب جسمی ، روانی و در یک کلام ایجاد سندروم خستگی مزمن در پرستاران می کند . این اختلال مانند خستگی های معمولی نیست و با استراحت های طولانی بعد از یک روز کاری سخت قابل جبران نخواهد بود .

وی با اشاره به این که اتفاق و سندروم بسیار خطرناک دیگر، سندروم کاروشی است ، اظهار داشت: متاسفانه دو نمونه از این اتفاق را می توان در زلزله اخیر نام برد که همکار درمانی ما شهید قربانی بدلیل تعصب کاری و فشار روانی شدید دچار ایست قلبی شد و برحمت ایزدی پیوست. این می تواند نمادی از این سندروم باشد . البته این روزها مرگ و میر هایگروه پرستاری زیاد شده است و لازم است محققین مطالعه درستی روی این سندروم هم انجام دهند .

رحمان پناه تاکید کرد: انواع بیماری های جسمی مانند اختلالات اسکلتی ، حرکتی ، هورمونی و اختلالات ایمنی به دلیل شیفت کاری طولانی ، اختلالات خواب ، زندگی اجتماعی و خانوادگی و فشارهای روانی ناشی از ترک های اجباری فرزندان خرد سال نه برای فرزندان و نه برای والدین با هیچ چیزی قابل جبران نیست .

وی در پایان  افزود: فشارها و رفتارهای متناظر همکاران در مقابل هم و تحت تاثیر ساختار مدیریتی ، عدم شفافیت های ارزیابی ، نظام پرداخت ، عدم احساس امنیت شغلی و مالی ،عدم تناسب دریافتی ها با سختی و فشار کار ، فشار برنامه ها و دوری این عزیزان از معادلات اجتماعی آنها را در زندگی اجتماعی ایزوله کرده است و بی خبر از بسیاری از معادلات و نا معادلات جامعه ، که می تواند مجموعه مشکلات فوق را تشدید کند .


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز