title
کد خبر: 40373
00
تعیین تکلیف تعرفه ها با سازمان نظام پزشکی

دکتر حریرچی درخصوص اعتراض به تعرفه های پزشکی در برخی رشته ها گفت: وزارت بهداشت تصمیم گرفت تعیین تکلیف تعرفه ها را به سازمان نظام پزشکی محول کند تا نظر علمی و کارشناسی را از گروه‌ های صنفی معتبر دریافت کند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری پنجاه و چهارم که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: از سال ٨٦ بیمارستان های دولتی مورد ارزیابی قرار گرفتند که مشخص شد، حدود ٧٣ درصد تخت های بیمارستانی فرسوده و فاقد ارزش بهسازی لرزه ای بودند که که عمدتا تخت های دولتی و دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی ها تا سال ٩٩ تعداد تخت های فرسوده باید به ٣٠ درصد کاهش پیدا کند، گفت: برای نوسازی تخت ها، دو راه وجود دارد که جایگزینی تخت های موجود و احداث تخت های جدید است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره براینکه بازسازی و مقاوم سازی بیمارستان ها بیش از احداث تخت جدید هزینه دارد، خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم ٢٤ هزار تخت به مجموع تخت های بیمارستانی اضافه شد، یعنی سالانه ٦ هزار تخت احداث شده است.

وی ادامه داد: در تهران از ٢٥ هزار تخت بیمارستانی ١١ هزار تخت دولتی و ١٤ هزار تخت خصوصی و نهادهای عمومی غیر دولتی است.

دکتر حریرچی با بیان اینکه اگر در تهران زلزله رخ دهد، بیمارستان های پلاسکویی مقاومت نداشته و مشکل ایجاد می کند، گفت: ما شهر تهران را به ٦ حوزه تقسیم کردیم و با توجه به اینکه اکثر بیمارستان ها در مناطق شلوغ هستند، برای این ٦ حوزه ٨ پروژه تعریف کرده ایم که هرکدام ١٥٠٠ تخت دارند.

وی ادامه داد: طراحی بیمارستان های جدید طوری است که در مواقع زلزله علاوه بر مقاومت لازم، به افزایش ٢.٥ برابری تخت ها در مواقع عادی می انجامد، این بیمارستان ها متمرکز و منسجم و هوشمند بوده و از نظر موقعیت و ترافیک زمینی مناسب است و قابلیت افزایش تخت را دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص کاهش آسیب های اجتماعی گفت: اعتیاد‌ یکی از آسیب‌ های اجتماعی مهم است که طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر درگیر آن هستند و اولین راهکار مبارزه با اعتیاد، پیشگیری از اعتیاد است.

وی ادامه داد: کاهش آسیب به این معنی است که فرد معتاد را با مواد مخدر سبک تَر به تدریج ترک می دهند که در این راستا از طریق مراکز غیر دولتی ترک اعتیاد ٧٨٦٣٧٤ نفر را تحت درمان قرار داده‌ ایم که ۵۵۹ هزار و ۲۰۷ نفر تحت پوشش سامانه آیداتیس قرار دارند.

دکتر حریرچی درخصوص اعتراض به تعرفه های پزشکی در برخی رشته ها گفت: وزارت بهداشت تصمیم گرفت تعیین تکلیف تعرفه ها را به سازمان نظام پزشکی محول کند تا نظر علمی و کارشناسی را از گروه‌ های صنفی معتبر دریافت کند.

وی گفت: ما معتقدیم تعرفه ها در برخی خدمات بیمارستانی پایین تر از قیمت واقعی خدماتی است که ارائه می شود، اما در مورد تعیین سهم گروه‌ ها ،حرفی نمی ‌زنیم.

وی با بیان اینکه ما در مورد یک رشته خاص اعلام موضع نمی کنیم، تصریح کرد: آنچه مسلم است، تعرفه ها قرار است بر اساس کتاب کالیفرنیا تعیین شود و لذا از سازمان نظام پزشکی درخواست کردیم کتاب تعرفه‌ ها را ترجمه و تعرفه مورد نظر را پیشنهاد دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: قرار است تعرفه ها با توجه به اعتبارات موجود و نظرات کارشناسی از انجمن های علمی در سازمان نظام پزشکی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرند و دولت بر اساس قانون منابع و مصارف، نسبت به تعیین تعرفه ها اقدام می کند و وظیفه شورای عالی بیمه فقط بررسی تعرفه ها و ارسال آن به دولت برای تصویب است.

دکتر حریرچی درخصوص جزییات برنامه ششم توسعه گفت: قانون های برنامه های توسعه، قوانینی هستند که ٥ ساله وضع می شوند و در طول 5 سال بر سایر قوانین حاکم هستند و قانون برنامه ششم توسعه نیز همین خصوصیت را دارد.

وی گفت: بخش ۱۴ قانون برنامه ششم توسعه مربوط به سلامت و بیمه و زنان و خانواده است و بر اساس ماده ۷۰، دولت موظف است به منظور تحقق سیاست های کلی سلامت، تامین منابع پایدار برای بخش سلامت و مدیریت منابع از طریق نظام بیمه را تا پایان سال اول تامین نماید.

وی خاطرنشان کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه، پوشش بیمه سلامت برای تمام آحاد جامعه اجباری شده و برخورداری از منابع دولت به وسع خانواده ها منوط شده است.

دکتر حریرچی با بیان اینکه از سال ۸۴ که انتهای دولت هشتم و اوایل مجلس نهم بود، طرح بیمه روستایی اجباری شد، گفت: در طرح تحول نظام سلامت نیز ۱۱ میلیون نفر در سال اول اجرای طرح، بیمه شدند و تمام افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و اقشار خاص، تحت پوشش بیمه رایگان هستند.
وی با اشاره براینکه حق بیمه ۵۰ درصد افراد تحت پوشش را دولت پرداخت می‌ کند، اظهارداشت: دولت به عنوان کارفرما، حق بیمه کارکنان خود را نیز می‌ دهد، این حق بیمه شامل سرپرست خانوار و تمامی افراد تحت تکفل است.

دکتر حریرچی گفت: یکی از مشکلات ما پرداخت نشدن حق بیمه پایه سلامت کارکنان برخی دستگاه‌ های اجرایی با ادعای کسری منابع است که دود این کار به چشم بیمارستان‌های دولتی می ‌رود، این موضوع درقانون برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با طرح این مطلب که یکی از مشکلات بیمه‌ ها و بیمارستان ‌ها مهاجران افغانستانی هستند، توضیح داد: طبق برنامه ششم توسعه، پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی و‌ مقیم در کشور اجباری شده است و براساس سرشماری سال ۹۵ یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اتباع خارجی در کشور داریم که برخی از آن‌ها که قانونی وارد شدند و تحت پوشش بیمه کمیساریا هستند و افراد غیرقانونی تحت پوشش بیمه‌ ای نیستند، اما آنچه منجر به ایجاد مشکل شده، این است که اکثر اتباغ افغان غیرمجاز در تصادفات دچار آسیب می شوند و پذیرش و مداوای آنها مشکلات مالی زیادی به وجود آورده است.

دکتر حریرچی گفت: هرگونه پرداخت مازاد بر تعرفه تعیین شده و خارج از صندوق و بدون فاکتور رسمی، در بیمارستان های دولتی ممنوع است و مردم می‌ توانند تخلفات را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

وی افزود: پایگاه اطلاعات بر خط بیمه شدگان درمان کشور در سال اول اجرای قانون باید در سازمان بیمه سلامت تشکیل شود و از ابتدای سال دوم، اجرای این قانون و نحوه دریافت خدمات بیمه شدگان از مراکز بهداشتی، تشخیصی، درمانی و دارویی به صورت واحد توسط بیمه سلامت طراحی و اجرا می‌ شود.

سخنگوی وزرات بهداشت با بیان اینکه ماده 72 قانون ششم توسعه، به تولیت نظام سلامت اشاره دارد که بر سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت در وزارت بهداشت تمرکز دارد، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه بر توسعه کمی و کیفی و ساماندهی یکپارچه اورژانس پیش بیمارستانی به عنوان موسسه دولتی وابسته به وزارت بهداشت اشاره شده است و بر طبق برنامه، فهرست رسمی دارویی براساس نظام دارویی ملی کشور توسط وزارت بهداشت تهیه می شود تا داروهای خارج از فهرست یادشده تجویز نشود، چراکه هر کشوری فهرست رسمی دارویی خود را دارد و تجویز داروهای خارج از فهرست یاد شده تخلف است.

وی گفت: طبق قانون برنامه، وزارت بهداشت موطف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مقدار سموم باقیمانده در مواد غذایی و فرآورده های غذایی و نیز کودهای شیمیایی را برای محصولات مشخص کند.

وی در پایان گفت: وزارت بهداشت موظف است در سال اول اجرای قانون برنامه، فهرست مواد و فرآورده های غذایی سالم و ایمن و سبد غذایی مطلوب برای گروه های سنی مختلف را اعلام کند.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز