title
کد خبر: 40406
00
 کاربرد‌های پزشکی فرد محور

رئیس پژوهشگاه ابن سینا گفت: در پزشکی فرد محور ماهیت ژنتیکی فرد استراتژیِ درمان را مشخص می‌کند تا بتوان به درمان اختصاصی بیمار پرداخت.

به گزارش بهداشت نیوز، علی آذین رئیس پژوهشگاه ابن سینا گفت:کاربرد  پزشکی فرد محور استفاده از دانش ژنومیک در طراحی داروهای جدید و فرآیند پذیرفته شدن دارو توسط مراجع نظام سلامت است. با استفاده از توالی‌های ژنومیک  بیماران در زمان تولید دارو می توان افراد یک جمعیت را به دسته های گوناگون تقسیم کرد و بر اساس آن پیش بینی نمود که این دارو به چه شکل می بایست طراحی شود  و در زمان آزمایش کاربری بالینی آن بیماران مناسب را انتخاب نمود به نحوی که دارو تاثیر بهتر و عوارض کمتر داشته باشد.

وی ادامه داد: در پزشکی معمول امروز پزشکان از طریق آزمون و خطا دست به درمان بیماران می زنند تا  مناسب‌ترین دارو را برای بیمار انتخاب نمایند. اما با پزشکی فرد محور می توان قبل از استفاده از دارو تاثیر آن را پیش بینی نمود و مناسب ترین دارو را برای بیمار انتخاب نمود.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا اضافه کرد: در واقع امید آن است که پزشکی فرد محور داروی مناسب، دوز مناسب و بیمار مناسب را مشخص نماید. برای مثال در گذشته برای بیماران مبتلا به سرطان سینه که ER+ بودند، از دارویی استفاده می شد اما ۶۵% بیماران به این دارو مقاوم می شدند. اما در مطالعات اخیر مشخص شده است که برخی جهش ها در ژن  CYP2D6 منجر به بروز این مقاومت می‌شود.

آذین در خصوص کاربرد‌های پزشکی فرد محور تصریح کرد: در این رویکرد ژنوم فرد مورد نظر با ژنوم های مرجع مقایسه می‌شود و بر اساس اطلاعات به دست آمده می توان به طریق مناسب و اختصاصی به درمان فرد پرداخت. در واقع ماهیت ژنتیکی فرد استراتژِی  درمان را مشخص می کند.

وی بیان کرد: پزشــکی فردمحــور روز بــه روز در پزشــکی روزمــره کاربردهــای بیشــتری پیــدا می‌کنــد و به نظــر می‌رســد یکــی از عرصه‌هــای عمــدۀ پزشــکی در آینــدۀ نزدیـک باشـد؛ بـا وجـود ایـن، اسـتفاده از آن متضمــن چالش‌هــای جــدی اســت.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا اظهار داشت: یکــی از ایــن چالش‌هــا، نــکات مرتبــط بــا حفــظ حریــم خصوصــی افــراد اســت. دلیــل ایــن موضــوع ایــن اســت کــه در هــر درمــان، گرفتن اطلاعاتی از وضعیــت ژنتیکــی فــرد الزامی اســت و ایــن موضــوع به معنــای ورود بــه حریــم خصوصــی افــراد اســت.

آذین گفت: بنابرایــن بیماران قبـل از هـر اقـدام، باید از جوانـب آن آگاه باشــند. نکتــۀ دیگــر آن اســت کــه اطلاعات ژنومیــک حجــم بســیار زیـادی دارنـد و اسـتفادۀ مناسـب و مؤثـر از آنهـا نیازمنـد داشـتن دانـش فـراوان در حــوزۀ نرم افــزار و نیــز برخــورداری از زیرســاخت مناســب در ایــن خصــوص است.

وی با بیان اینکه تشخیص زودهنگام، بهبودی کامل و کاهش عوارض دارو از مهمترین مزیت‌های این روش است یادآورشد: در پزشکی فرد محور به جای توجه به بیماری به بیمار توجه می‌شود. افراد ممکن است به یک بیماری مبتلا شوند اما به دلیل تفاوت ژنتیک، درمان مختلف داشته باشند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز