title
کد خبر: 40471
00
بزرگترین کارهای اخلاقی

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به مشکلات کارکردن در حوزه اخلاق عنوان کرد: توجه به موضوعاتی مانند سلامت و کودک یکی از بزرگترین کارهای اخلاقی است.

به گزارش بهداشت نیوز، رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم صبح امروز ۱۴ آذرماه در کنگره بین‌المللی اخلاق در علم و فناوری با بیان اینکه اخلاق امر بزرگی است که هر کسی را یارای کارکردن در آن حوزه نیست، اظهار کرد: موجودات تابع امر تکوینی الهی بوده و در این راستا فرشتگان ماموران الهی هستند به آنان تنها امر می‌شود و نه نهی. تنها موجودی که به او نهی می‌شود انسان است. به او امر می‌شود، وحی می‌شود و این مسأله اخلاق را به وجود می‌آورد.

داوری اردکانی افزود: همه ما می‌دانیم اخلاق چیست، خوب و بد چیست و دائما از آن حرف می‌زنیم، اخلاق گاهی بوده گاهی ضعیف شده است. هر گاه اخلاق در جامعه قوی بوده جامعه توسعه پیدا کرده و هر گاه سست شده جوامع از هم پاشیده و جامعه‌ دیگری ساخته می‌شدند.

وی بیان کرد: همه ما در باطن می‌خواهیم کارها خوب باشد و عالی پیش برود، اینکه اخلاق را مطلق می‌دانیم از این حیث است که همیشه خوب و بد بوده و هیچ جامعه‌ای نیست که خوب و بد نداشته باشد.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه کارکردن در زمینه اخلاق بسیار دشوار است، عنوان کرد: همه دانشمندان باید در این زمینه بکوشند. این کار شریفترین کار جهان است هیچ کس نمی‌تواند بگوید خوب چیست و بد چیست چرا این کار خوب است و چرا آن کار بد است این یک حکم فردی بوده و آنچه که ثابت است بایدها و نبایدها است که اتفاقا همه جا هم یکسان نیستند. گاهی به لفظ تبدیل شده و صحت خود را از دست می‌دهد.

این استاد فلسفه با بیان اینکه روزگار ما روزگاری است که کار اخلاق در همه شئونات و همه جهان مشکل شده است گفت: اخلاق یک دایره وسیعی است که همه چیز را در برمی‌گیرد. توجه به سلامت، کودک، به زنان اینها همه بار اخلاقی داشته و همین اینکه توجه به آن توجه به قانون است.

داوری اردکانی ادامه داد: قانون اخلاق نبوده اما ضد اخلاق نیست حال این سئوال مطرح می‌شود جامعه‌ای که قانون را اجرا می‌کند آیا اخلاقی عمل می‌کند؟ خیر، لزوما اینگونه نیست اما تسلیم قانون بودن عهد پذیرفتن است که این مسئله اخلاقی است.

رئیس فرهنگستان علوم در ادامه با بیان اینکه اگر اشخاص خود را اصلاح کنند جامعه اصلاح می‌شود گفت: این حکم در کلیتش درست است اما همیشه این طور نیست. وقتی در جامعه‌ای فساد روی می‌دهد و جامعه به تعبیری در حال فساد است، مستعدان فساد رو به فساد کرده و کسانی که از اخلاق دوری می‌کنند مقاومتشان در برابر فساد سست شده و تسلیم آن می‌شوند.

وی با بیان اینکه اخلاق از یونان باستان آغاز شده است گفت: تا قرن پانزدهم که رنسانس در اروپا آغاز شد، ما اخلاق را در غرب مشاهده نمی‌کنیم، اما از این قرن به بعد که کانت کتاب عجیب خود در زمینه اخلاق را نوشت و گزارشی در مورد آینده جهان را ارائه داد ما کتاب اخلاقی نداشتیم در واقع بعد از کانت بود که اندیشیدن در مورد اخلاق در اروپا آغاز شد.

وی در پایان  یادآور شد: جامعه‌ای که اخلاق دارد زیاد در مورد اخلاق بحث نمی‌کند چرا که اخلاق داشته و این مسأله ضرورتی را برای آن به وجود نمی‌آورد، این در حالی است که کشورهای در حال توسعه علم، فضیلت و منابع داشته‌اند، اما هیچ چیزشان بر سر جای خود نیست این مسأله اخلاق را دچار آسیب می‌کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز