title
کد خبر: 40507
00
 بسیاری از کارها باید به اداره تجهیزات پزشکی و انجمن آن واگذار شود

مدیرکل سازمان تجهیزات پزشکی،‌گفت: بسیاری از کارها باید به اداره تجهیزات پزشکی و انجمن آن واگذار شود. همانطور که ثبت نمایندگی،‌شناسنامه شرکت‌ها،‌ خدمات پس از فروش و ارزیابی آن توسط انجمن انجام شده است، این امور باید به شرکت‌های تجهیزات پزشکی واگذار شود؛ هم‌چنین وصول مطالبات و بدهی‌ها واقعیت است ولی نباید تمرکز را از اموری که باید انجام شود دور کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، «رضا مسائلی» ، مدیر کل سازمان تجهیزات پزشکی، در همایش بررسی مشکلات طرح تحول سلامت در حوزه تأمین کالاهای سلامت‌محور و عدم منابع مالی جهت ادامه طرح، گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات طرح تحول سلامت، بحث مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی است که مطالبات آنها به تعویق افتاده است و برخی از شرکت‌ها با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

وی گفت: در طرح تحول سلامت در کشور، یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی است که مطالبات آنها به تعویق افتاده و برخی از شرکت‌ها با مشکلات جدی مواجه‌اند. 

مسائلی افزود: هر چند فشارهای بسیار سختی در دوران تحریم وارد شد و زنجیره واردات کالا را با مشکل روبرو کرد؛ اما بخش خصوصی توانست به بهترین نحو ممکن اقدامات خود را انجام دهد. 

وی گفت: موضوع بدهی دولت به طرح تحول سلامت واقعیتی است که وجود دارد و تحمل ادارات تجهیزات پزشکی در این ارتباط قابل تمجید است. 

مسائلی با اشاره به اینکه بدهی طرح نظام سلامت به سازمان تجهیزات پزشکی  وجود داشته و دارد، افزود: کم‌توجهی، ناعدالتی و تبعیض باعث ناراحتی قشر تولیدکننده تجهیزات پزشکی شده است و ارکان وزارت بهداشت به مشکلات آگاه هستند. 

مدیرکل سازمان تجهیزات پزشکی،‌گفت: بسیاری از کارها باید به اداره تجهیزات پزشکی و انجمن آن واگذار شود. همانطور که ثبت نمایندگی،‌شناسنامه شرکت‌ها،‌ خدمات پس از فروش و ارزیابی آن توسط انجمن انجام شده است، این امور باید به شرکت‌های تجهیزات پزشکی واگذار شود؛ هم‌چنین وصول مطالبات و بدهی‌ها واقعیت است ولی نباید تمرکز را از اموری که باید انجام شود دور کرد.

وی با توجه به اینکه اتحادیه و انجمن باید با هم متحد شوند، افزود: اتحادیه و انجمن باید دست به دست هم دهند و نیروی تمام وقت، متخصص و مهندس را که توانمند،‌دلسوز و با استعداد هستند، جذب کنند، همچنین باید تا سه ماه آینده آموزش‌های تخصصی برای تربیت نیروهای جدید آغاز شود و اداره مهندسی و نگهداری باید فعالیت خود را در این زمینه به‌زودی آغاز کند. 

مسائلی تصریح کرد: تراکم و تمرکز کارها بیش از محاسن معایب دارد و این انتقادات شرکت‌های تجهیزات پزشکی باید بررسی شود؛ چیزی که ما از انجمن و اتحادیه انتظار داریم این است ساز و کار منظمی وجود داشته باشد تا ما کارهای مردم را به خوبی  انجام دهیم و همچنین بسیاری از شرکت‌ها در گذشته وجود داشته که در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی هستند.

مدیر کل سازمان تجهیزات پزشکی افزود: بحث دیگر IRC یا فرایند ثبت است و این فرایند تا به الان فرایند کندی بوده است؛‌ همچنین اقدامی که سه هفته گذشته انجام شد، این بود که پرونده‌های IRC تعیین تکلیف شود و به تبع آن پرونده‌های 9 ماه گذشته بررسی شد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر موقعیتی وجود دارد که در طی 72 ساعت IRC را انجام می‌دهد و تعیین تکلیف می‌کند. اقدامی که در حال حاضر در حال انجام است حذف کمیته فنی است یعنی اگر کسی بخواهد IRC بگیرد مستقیم در کارتابل IRC  همکارانمان قرار می‌گیرد و طی 72 ساعت یا پذیرفته و یا عودت داده می‌شود. پرونده‌های موجود که در اداره کل بود همگی از طریق IRC رسیدگی شد.

مدیرکل سازمان تجهیزات پزشکی افزود: جایگاه کمیته فنی در آینده این خواهد بود که معیارها را مشخص کند یعنی اینکه وسیله تولید شده چه معیارهایی را باید داشته باشد. همچنین یکی از اقدامات مهم انجام شده این است که تمام مصوبات کمیته منتشر شده است و این مصوبات یک رویه ثابت ایجاد کرده است. 

مسائلی گفت: برنامه‌ریزی شده است که آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها بازبینی شود و طی سه ماه آینده انجام خواهد شد؛ همچنین دستورالعمل‌های ما با واقعیت‌های بازار تفاوت دارد و این باعث می‌شود شرکت‌ها نتوانند مسیر مستقیم را به‌راحتی طی کنند. 

وی در ارتباط با نظام ارزیابی کیفیت کالا افزود: این ارزیابی در دستور اداره کل ادارات قرار دارد یعنی تولید کننده باید اظهار کند و براساس استانداردها مسئولیتی را بپذیرد. همچنین نظام ارزیابی مدیریت کالا ظرف مدت دو سال آینده باید انجام شود. 

مدیرکل سازمان تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه اداره کل تجهیزات پزشکی با شرایط مطلوب فاصله دارد، افزود: در دوره جدید تقاضای ما از تمامی شرکت‌ها این است در جهت پیشرفت کشور حرکت شتابان داشته باشند. 

وی در پایان افزود: در این سازمان اداره بازرسی تشکیل و تا به الان 3 هزار و 300 پرونده بررسی شده است. هم‌چنین اگر پرونده‌ای به نتیجه نمی‌رسید، به مرجع قضایی ارجاع داده می‌شد؛ به طور کل در قیمت‌گذاری به دنبال یک طرح و نظارت کنترل شده هستیم تا قیمت‌ها قیمت‌ جهانی و ثابت باشند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز