title
کد خبر: 40716
00
مهمترین عوامل سوء هاضمه

فوق تخصص گوارش و کبد بالغین گفت: سوء هاضمه به دو دسته از نوع اختلال حرکتی دستگاه گوارش و اختلال زخم دستگاه گوارش(علائم شبیه به زخم) تقسیم‌بندی می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، مرجان مخترع فوق تخصص گوارش و کبد بالغین با اشاره به بیماری سوء هاضمه،‌ گفت: این بیماری به دو دسته از نوع اختلال حرکتی دستگاه گوارش و اختلال زخم گوارش با علائم شبیه به زخم تقسیم‌بندی می‌شود.

وی در ادامه گفت: دسته اول که با اختلالات حرکتی همراه هستند عمدتاً به صورت تهوع،‌ احساس پُری زودرس، احساس سیری و احساس برجسته شدن ناحیه معده بعد از غذا، خود را بروز می‌دهند؛ هم‌چنین در دسته دیگر موردی وجود دارد که علائم آن بیشتر به شکل زخم‌های معده است، در حالی که زخمی وجود ندارد.

مخترع خاطرنشان کرد: سوء هاضمه با درد معده بعد از غذا خوردن و یا حتی دردی که بدون غذا خوردن در ناحیه معده وجود دارد، خود را نشان می‌دهد و شاید بعضی از بیماران مبتلا به این بیماری هر دو این علائم را با هم داشته باشند.

وی در خصوص تغذیه مناسب برای درمان این بیماری گفت: این بیماری وابسته به نوع اختلالی که بر بیمار غلبه می‌کند، ممکن است متفاوت باشد و این بدین معناست که برخی از مواد غذایی باعث بدتر شدن علائم سوء هاضمه و برخی باعث بهبود آن می‌شوند. 

فوق تخصص گوارش و کبد بالغین افزود: به طور کلی عادات میل کردن غذا به تندی و خارج از زمان معین، تأثیرات نامطلوبی در درمان سوء هاضمه می‌گذارد.

وی گفت: استفاده بیش از حد قهوه و چای پررنگ به صورت خیلی داغ، سیر و پیاز خام،‌ سرکه‌های غلیظ، نوشابه و دوغ گازدار، حبوبات و جویدن آدامس به دلیل ایجاد نفخ معده، درد را برای آن ایجاد می‌کند. 

مخترع در پایان گفت: یکی از عمده دلایلی که در ایجاد سوء هاضمه مهم است، میکروب هلیکو باکتر پیلوری است که حتماً باید توسط پزشک متخصص بررسی و در صورت وجود، درمان شود. 

 

منبع: فارس

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز