title
کد خبر: 40979
00
تغذیه و درمان گلودرد و آبریزش بینی در کودکان

بسیاری از توصیه‌های قدیمی‌ترها در مورد گلودرد و آبریزش بینی واقعا مفید است، اما توصیه متخصصان و پزشکان برای داشتن تغذیه مناسب کودک به هنگام گلودرد و آبریزش بینی چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز، وقتی فرزندتان بینی‌اش کیپ می‌شود، گلودرد دارد، سرفه می‌کند و یا دچار آبریزش بینی می‌شود، می‌‌توانید یک نتیجه بگیرید که سرما خورده است.

سرماخوردگی علاوه بر مصرف داروهای درمانی، نیاز به تغذیه مناسب نیز دارد. چیزی که از قدیم تا به حال در خاطر همه ما مانده است، خوردن غذاهای آبکی و گرم به هنگام ابتلا به گلودرد و سایر علائم سرماخوردگی است.

بسیاری از توصیه‌های قدیمی‌ترها در این رابطه واقعا مفید است، اما توصیه متخصصان و پزشکان برای داشتن تغذیه مناسب کودک به هنگام گلودرد و آبریزش بینی چیست؟

سوپ هویج

هویج خام و نپخته گلو را تحریک وحساس‌تر می‌کند، اما سوپ هویج غذایی فوق‌العاده مناسب برای گلودرد کودکان و حاوی ویتامین‌های A و C و پتاسیم است.

اسموتی

اسموتی نرم و روان است و می‌تواند گلودرد و التهاب گلو را درمان کند. اسموتی توت‌فرنگی برای گلودرد بسیار مناسب است.

اسموتی موز نیز سرشار از فیبر است و با محتویات ویتامین C به مقابله با بیماری می‌پردازد.

تخم‌مرغ آبپز له شده

خوردن و بلعیدن تخم‌‌مرغ آبپز له شده بسیار آسان و البته سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب است که با التهاب گلو مقابله می‌کند.

کلم‌پیچ

کلم‌پیچ برای گلودرد، درمان خوبی است. کلم‌پیچ پخته شده و نرم،‌ حاوی آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و سولفور و برخی موارد مغذی دیگر است که همگی به درمان گلودرد کمک می‌کنند.

پوره سیب‌زمینی

غذاهایی که برای گلودرد مناسب هستند، بافت پوره‌ای دارند مثل پوره سیب‌زمینی چرا که نرم هستند و به هنگام بلعیدن کودک دچار آزار و اذیت نمی‌شود و هضم آن نیز راحت‌تر است.

حتی اگر پوره‌‌ای که به او می‌دهید ارزش پزشکی و درمانی چندانی نداشته باشد، حداقل می‌دانید که به هنگام خوردن آن کودک دچار ناراحتی نمی‌شود و البته گرسنگی‌اش نیز رفع می‌شود.

عسل و لیمو

یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان گلودرد کودکان استفاده از ترکیب آب ولرم، عسل و آب لیمو ترش است، این روش تقریبا معجزه می‌کند.

سوپ مرغ

یک غذای فوق‌العاده که از زمان‌های قدیم آن را درمان گلودرد می‌دانستند.

میخک

 یک چای ساده از گل‌های میخک که می‌‌تواند گلودرد را درمان کند.

میخک ضد قارچ و دارای مواد بی‌حسی می‌باشد که باعث تسکین درد نیز می‌شود و حالت ملتهب و حتی زخمی گلو را رفع می‌کند.

زنجبیل

زنجبیل یک سلاح فوق‌العاده قوی و موثر برای مقابله با گلودرد است. زنجبیل سینوس‌ها را باز می‌کند و باعث باز شدن راه بینی و مجاری تنفسی می‌شود.

در ضمن زنجبیل دارای مواد ضد التهاب نیز می‌باشد. فقط باید توجه داشته باشید که در مصرف هیچکدام از این مواد در کودکان نباید از حد مجاز بیشتر تجاوز کرد.

موز

موز میوه‌ای غیر اسیدی و نرم است که باعث کاهش گلودرد می‌شود. موز سرشار از B6 و پتاسیم و است و می‌تواند به ترمیم بافت گلو کمک کند.

انار

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این میوه ترد و طعم‌دار می‌تواند کمک زیادی به کاهش تورم و درد گلو کند.

هویج بخارپز یا آبپز

هویج در رابطه با درمان گلودرد کودکان، بسیار موثر عمل می‌کند، البته فقط هویج پخته شده و نرم و برعکس هویج خام گلودرد را تشدید می‌کند.

آب نمک

محلول آب نمک را فقط زمانی برای کودک مورد استفاده قرار دهید که قادر به قرقره کردن آن باشد، در غیر اینصورت فقط برای بزرگسالان موثر است.

سایر توصیه‌ها

 برای درمان آبریزش بینی در کودکان تمام مواد فوق موثر و مفید هستند. بهتر است که کودکان در چنین شرایطی بیشتر مایعات گرم بخورند مثل سوپ آبکی، مایعات راحت‌تر خورده می‌شوند.

 طبیعی است که کودک شما در اثر آبریزش بینی دچار کلافگی شود،‌ چرا که پاک کردن بینی به صورت متوالی باعث پوسته پوسته شدن نواحی اطراف بینی می‌شود.

توصیه پزشکان و متخصصان این است که در مایعاتی که معمولا به کودک‌تان می‌دهید، مقداری عسل و آب‌لیمو اضافه کنید.

پیاز و غذاهایی که کمی تند هستند، بر خلاف تصور عموم مردم، باعث کاهش آبریزش می‌شوند.

سعی کنید در سوپ کودک کمی فلفل اضافه کنید تا  به باز شدن سینوس‌های مسدود شده کمک کند. بعد از مصرف غذاهای فلفل‌دار و پیاز، آبریزش بینی کاهش می‌یابد.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، میخک کمک زیادی به درمان گلودرد می‌کند. چوب میخک باعث رفع آبریزش می‌شود. شما می‌‌توانید دمکرده چوب میخک را با مقدار کمی عسل به کودک بدهید.

 گاهی اوقات آبریزش بینی کودکان به دلیل سرماخوردگی و آنفلوانزا نیست و زمینه آلرژیکی و ژنتیکی دارد.

در موارد آلرژیکی باید عوامل آلرژن را از اطراف کودک حذف کنید. اگر حیوان خانگی دارید، آن را از کودک دور نگه دارید. به هنگام جارو کشیدن و گردگیری در و پنچره‌ها را باز کنید و روبالشتی و ملحفه‌هایش را زود به زود بشویید.

دمنوش‌‌ گیاهی بابونه نیز بسیار موثر است. بابونه ادرار‌آور است و آبریزش را نیز برطرف می‌کند.

مسلما نوشیدن دمنوش‌های گیاهی در کودکان به آسانی رخ نمی‌دهد، شما می‌توانید دمنوش کودک را با کمی عسل طعم‌دار کنید

در زمان آبریزش بینی، در تمام غذاهای کودک سیر بریزید. سیر کمک زیادی به کاهش عفونت می‌کند.

توجه داشته باشید که اگر آبریزش بینی کودک رنگ سبز و زرد دارد، نشان دهنده عفونت‌ سینوس‌هاست و باید تحت نظر پزشک اقدام به مداوا شود و در شرایطی که کودک علائم عفونی گلو و سینوس دارد به درمان خوراکی و خانگی اکتفا نکنید و در نخستین قدم از پزشک متخصص کمک بگیرید.

مخاط بینی کودک که از پشت لبش سرازیر می‌شود می‌تواند سفید، سبز، زرد و قهوه‌ای باشد، که هر یک دلیل جداگانه‌ای دارد. 

لذا اقدام به درمان سر خود نکنید بلکه فقط به تغذیه او اهمیت دهید و سعی کنید مایعات بیشتر و غذاهای گرم و مغذی و مفید به آنها بدهید.

منبع: زندگی آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز