title
کد خبر: 41013
00
راه اندازى مجامع محلى سلامت

معاون اجتماعى وزارت بهداشت از راه اندازى مجامع محلى سلامت و ٢٨٠ واخد خیریه پشتیبان در ٥٨٠ بیمارستان کشور خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز: محمدهادی ایازی معاون اجتماعى وزارت بهداشت در چهارمین کنگره تخصصی و اولین کنگره بین‌المللی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات که امروز در سالن همایش هاى رازى برگزار شد، با بیان اینکه خوشبختانه طی چند سال گذشته معاونت اجتماعى وزارت بهداشت و مجمع خیرین سلامت نقش بى بدیلى در توسعه زیرساخت هاى حوزه سلامت داشته اند، گفت: باید توجه کرد که راه برون رفت از مشکلات موجود در نظام سلامت و ساخت و تجهیز بیمارستان هاى کشور این است که به باید به سراغ مردم برویم و از آنها کمک بگیریم، چرا که در بخش دولتی امکان افزایش تخت و تامین نیروی انسانی وجود ندارد.

وی افزود: قانونگذار هم تصریح کرده است که برای حل چالش‌ها به سراغ مردم برویم و از ظرفیت بخش خصوصی و خیرین استفاده کنیم اما متاسفانه هنوز به خوبی یاد نگرفته‌ایم که چطور باید از ظرفیت هاى مردمى استفاده کنیم و در همه حوزه‌ها این مشکل وجود دارد.

اجتماعی کردن نظام سلامت

ایازى عنوان کرد: در گذشته مشکلاتی در حوزه ساخت بیمارستان براى خیرین هم وجود داشت، به عنوان مثال خیری که می‌خواست یک مرکز درمانی بسازد آنقدر در بروکراسی اداری قرار می‌گرفت که از کارش پشیمان می‌شد البته خوشبختانه در حال حاضر این مشکل تا حدى حل شده است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به اجتماعی کردن نظام سلامت، گفت: آن چیزى که وجود دارد این است که باید در حوزه بهداشت و درمان از ظرفیت هاى مردمى استفاده کنیم و این موضوع یکی از بحث‌هایی است که هم در برنامه ششم توسعه و هم در سیاست‌های کلی سلامت آمده است .

ایازی ادامه داد: در سال ۹۵ تصمیم گرفته شد مجامع سلامت استانی و شهرستانی شکل بگیرند که خوشبختانه این اقدام در سال ۹۶ در بسیاری از استان‌ها انجام شد و متعاقب آن در حال راه‌اندازی مجامع محلی سلامت هستیم که زیر نظر کانون‌های اجتماعی سلامت فعالیت مى کنند به عنوان مثال در یزد ١٠ کانون مانند کانون سالمندان و دیابت راه اندازى شده است که این نوع اقدامات پیشگیرانه بسیار موثرند.

معاون اجتماعى وزارت بهداشت با بیان اینکه بسترسازی مشارکت مردم در حوزه سلامت در حال شکل گیرى است، افزود: در تلاشیم تا بیمارستان‌ها واحد پشتیبان خیریه ایجاد کنیم تا هم به بیماران کمک کرده و هم کمبودهای بیمارستان‌ها را رفع کنیم، خوشبختانه از ۵۸۰ بیمارستان در حدود ٢٨٠ بیمارستان واحدهای خیریه پشتیبان راه‌اندازی شده‌اند و کمک‌های زیادی را تا کنون در حوزه سلامت کرده اند، به عنوان مثال در مرکز طبی کودکان تهران مشارکت خیرین منجر به ساختن همراه‌سرا ش د یا در بیمارستانى در مشهد ٣ میلیارد براى کمک به بیماران جمع آورى کردند.

وی تاکید کرد: این اقدامات ما در راستای اجتماعی کردن بیمارستان‌ها و حوزه سلامت است و باید توجه کرد که رویکرد اجتماعی شدن هم در حوزه بهداشت و هم در حوزه درمان در حال شکل گیرى و انجام است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز