کد خبر: 41037
ف
علائم مسمومیت با قرص استامینوفن
یک کارشناس دارویی گفت: یکی از متداولترین داروهایی که مسمومیت با آن وجود دارد استامینوفن است، به طوری که در هر بیماری که با نارسایی حاد کبدی مراجعه کند باید سمیت کبدی ناشی از اووردوز استامینوفن را در نظر گرفت.

به گزارش بهداشت نیوز، پریسا اعتصام کارشناس دارویی کارشناس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از متداول‌ترین داروهایی که مسمومیت با آن وجود دارد استامینوفن است.به طوری که در هر بیماری که با نارسایی حاد کبدی مراجعه کند باید سمیت کبدی ناشی از اووردوز استامینوفن را در نظر گرفت.

وی افزود: در صورتی‌که پزشک برای شما یا فرزندتان استامینوفن تجویزکرده باشد، دارو را براساس دوز دقیق درمانی آن و نه بیشتر آن مصرف کنید و از مصرف مقادیر بیش از حد درمانی یا قرار دادن دارو در دسترس کودک خودداری کنید تا از بروز مسمومیت با آن خودداری کنید.

این کارشناس دارویی ادامه داد: علایم اولیه مسمومیت با استامینوفن که نیم تا 24 ساعت بعداز بلع ممکن است بروز کند، عمدتا به شکل تهوع، استفراغ، بی اشتهایی می باشد.ممکن است علایمی مانند خستگی ، ضعف عضلانی، تعریق و...پیش بیاید. ظاهر بیمار ممکن است عادی باشد.

اعتصام افزود: علایم ثانویه بیمار مسموم، 24 تا 72 ساعت بعد از مصرف، به شکل درد در یک چهارم بالایی سمت راست شکم، افزایش سطح بیلی روبین و ... بروز پیدا میکند.علایم تهوع ، استفراغ و بی اشتهایی کمتر می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از اقداماتی که برای بیماران انجام میشود در ساعات اولیه بروز مسمومیت اثر بخشی بهتردارند لذا در صورت مسمومیت با استامینوفن اهمیت دارد که هرچه زودتر به اورژانس مسمومین مراجعه شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.