title
کد خبر: 41280
00
سالانه 39 میلیارد دلار صرف حوادث وسوانح شده است

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه اکثر تخت های بیمارستانی در مرکز شهر هستند و دسترسی را با مشکل روبرو می کند، گفت: باید بیمارستان ها در اطراف شهر ساخته شود تا در مواقع بحران دسترسی به آنها آسان شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ایرج حریرچی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث گفت: سوانح و حوادث ١٠.٢٦ درصد مرگ و میرها را تشکیل می دهند یعنی از هر 10 نفر ایرانی یک نَفَر به دلیل حوادث و سوانح فوت می کند.

وی ادامه داد: ١.٦ درصد مرگ و میرها به دلیل حوادث عمدی است و ٦.٤٦ درصد مرگ و میرها ناشی از حوادث ترافیکی است که رقم بالایی است و معلولیت های ناشی از سوانح و حوادث نیز زیاد است.

دکتر حریرچی خاطرنشان کرد: سالانه ٣٩ میلیارد دلار یا به عبارتی ٦.٤٨ درصد از تولید ناخالص ملی کشور صرف سوانح و حوادث شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در سال ٩٥ حدود ٧٦٨ هزار مورد فقط به دلیل سوانح و حوادث در بیمارستان ها بستری شدند، یعنی١٠ درصد بستری ها در مراکز درمانی به دلیل سوانح و حوادث است.

وی گفت: مقابله با سوانح و حوادث وظیفه ای نیست که وزارت بهداشت بتواند به تنهایی انجام دهد، بلکه مشارکت و مطالبه اجتماعی می طلبد.

وی با بیان اینکه زلزله پدیده ای طبیعی است و مقابله با آن از دانش بشر خارج است، اما اینکه ما آماده نباشیم، غیر طبیعی است، اظهارداشت: باید در ساخت بناها،خانه ها و جاده ها بیشتر دقت کنیم زیرا مردم می خواهند که آمادگی لازم در مقابل حوادث وجود داشته باشد.

دکتر حریرچی گفت: زلزله کرمانشاه شاهد حماسه قهرمانانی مانند رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و سرپرست اورژانس کشور بود اما به هرحال تعداد فوتی ها و مجروحان حادثه قابل توجه است.

وی درخصوص فرسودگی بیمارستان ها گفت: وزارت بهداشت در سال ٨٥ وضعیت بیمارستان های کشور را بررسی کرد و طبق این بررسی ها مشخص شد، متوسط عمر بیمارستان ها در استان ها ٢٧ سال و در تهران ٣٥ سال است و همچنین مشخص شد که ٧٣ درصد تخت های بیمارستانی فرسوده هستند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه در دولت قبل و با اجرای طرح تحول سلامت ٢٤ هزار تخت بیمارستانی به سیستم اضافه شد، اما اکنون تعداد تخت ها به ازای هر هزار نفر زیر ٢ است و کافی نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در کل کشور ٤٥ هزار تخت فرسوده وجود دارد و در تهران که این تعداد ٨٧ درصد بوده است، اکنون به ٧٥ درصد رسیده و لذا تغییر شگرفی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه تخت های فرسوده در مواجهه با زلزله مقاوم نیستند، خاطرنشان کرد: اگر دولت و مجلس حمایت کنند، تعداد تخت های فرسوده بیمارستانی در سال ٩٩ به ٣٠ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

دکتر حریرچی بیان کرد: اکثر تخت های بیمارستانی در مرکز شهر هستند و دسترسی را با مشکل روبرو می کند، لذا باید بیمارستان ها به اطراف شهر برده شود تا در مواقع بحران دسترسی آسان شود.

قائم مقام وزیربهداشت گفت: در سال های اخیر، در مقوله پیشگیری از سوانح و حوادث پیشرفت خوبی صورت گرفته است و مرگ و میرها از ٣٥ هزار نَفَر در سال به کمتر از ١٥ هزار نَفَر رسیده است.

وی در پایان تاکید کرد: فرهنگ سازی و پیشگیری از حوادث بهترین راه جلوگیری از آن است.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز