title
کد خبر: 41362
00
 اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر

دکتر لاریجانی گفت: طبق اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن ریوی باید 25 درصد کاهش پیدا کند و علاوه برآن مصرف الکل تا 10 درصد، مصرف نمک در جامعه تا 30 درصد، مصرف دخانیات در افراد بالای 15 سال تا 30 درصد و فشار خون بالا تا 25 درصد، کاهش پیدا کند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر باقر لاریجانی در سومین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور با اشاره به مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر گفت: بیماری های غیرواگیر بار اقتصادی زیادی دارد و جا دارد، دانشگاه ها با توجه وضعیت موجود، به سمت کنترل این بیماری ها حرکت کنند، زیرا این مساله یک تعهد جهانی است که براساس آن کمیته بیماری های غیرواگیر در وزارت بهداشت تشکیل شده است.

وی گفت: کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، با هدف یکپارچگی در سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت بر تمامی فعالیت ها در زمینه بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط در جمهوری اسلامی ایران با رویکرد همکاری های دورن بخشی و بین بخشی تشکیل شده است.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: طبق اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن ریوی باید 25 درصد کاهش پیدا کند و علاوه برآن مصرف الکل تا 10 درصد، مصرف نمک در جامعه تا 30 درصد، مصرف دخانیات در افراد بالای 15 سال تا 30 درصد و فشار خون بالا تا 25 درصد، کاهش پیدا کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: ثابت نگه داشتن بیماری دیابت و دسترسی 80 درصدی به تکنولوژی و داروهای اساسی و داروهای ژنریک مورد نیاز برای درمان بیماری های غیرواگیر در بخش های خصوصی و دولتی از دیگر اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر است.

وی ادامه داد: بر طبق این سند شیوع فعالیت بدنی ناکافی باید تا 30 درصد کاهش پیدا کند و میزان روغن ترانس در خوراکی ها به صفر برسد و میزان مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی تا 20 درصد، میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر تا 10 درصد کاهش پیدا کند و دسترسی به درمان بیماری های روانی نیز تا 20 درصد افزایش پیدا کند.

دکتر لاریجانی گفت: در مواد غذایی استانداردها رعایت نمی شود، مثلا نان لواش 60 درصد بیشتر از استاندارد نمک دارد و باید در این زمینه تلاش شود .

نایب رییس کمیته ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر با بیان اینکه اطلاعات ما از وضعیت استان ها دقیق است، تصریح کرد: باید برنامه ریزی ها به سمت استان ها برده شود، زیرا مشکلات استان ها متفاوت است، مثلا سیستان بلوچستان مشکل چاقی و دیابت ندارد، اما استان گیلان این مشکل را دارد و پیشنهاد ما این است که وزارت بهداشت نگاه جدیدی به این مساله کند تا در دولت هم مطرح شود.

دکتر لاریجانی گفت: ایران جزو 5 کشوری است که در سال 2018 گزارشی از وضعیت بیماری های غیرواگیر ارائه می دهد، لذا جا دارد، هیات دولت به این مساله توجه بیشتری کند.

وی با بیان اینکه مجمع ملی سلامت باید در استان ها هم تشکیل شود، اظهارداشت: باید برای هر دانشگاهی با محوریت مناطق آمایشی یک برنامه مخصوص نوشته شود.

دکتر لاریجانی در پایان گفت: یک دوره آموزشی طراحی کرده ایم که معاونین بهداشت، درمان، اجتماعی و رییس گروه بیماری های غیرواگیر و یک اپیدمیولوژیک هر دانشگاه باید در این دوره ها شرکت کنند و آموزش بینند و بعد هر استان، کمیته استانی خود را فعال می کند و برنامه استانی را می نویسد و بعد از بحث و تبادل نظر، برنامه نهایی می شود، یعنی برنامه ما این است که دوره آموزشی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر مخصوص هر دانشگاه طراحی کنیم تا برنامه عمل دانشگاهی را تدوین کنیم تا اینکه دوره دوم برگزار شود و برنامه مورد پایش قرار گرفته و درنهایت اجرایی شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز