title
کد خبر: 41381
00
آیا پرتقال برای درمان سرفه و خلط مفید است؟

پرتقال، علی‌رغم داشتن ویتامین C زیاد و مفید، ممکن است که نتواند تاثیری در راستای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی رایج داشته باشد یا این‌که نتواند به کاهش شدت علائم سرماخوردگی و دوره زمانی این علائم کمکی برساند.

به گزارش بهداشت نیوز، ویتامین C معمولا به‌عنوان ترکیبی شناخته می‌شود که برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا مانند سرفه، گلودرد و آبریزش بینی موثر است. این اثرگذاری بیش از هر چیزی به خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین C برمی‌گردد که سیستم ایمنی را تقویت می‌سازد. مصرف پرتقال، یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش میزان ویتامین C دریافتی در طول روز است، اما اختلاف نظر زیادی بین محققان درباره این موضوع وجود دارد که آیا پرتقال به کاهش علائم سرماخوردگی یا درمان آن کمک می‌کند یا خیر؟

مواد مغذی

ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی در سطح مطلوب ضروری هستند. یک عدد پرتقال متوسط، منبع عالی‌ای برای دریافت ویتامین C محسوب می‌شود و ۷۰ میلی‌گرم از این ویتامین را به بدن می‌رساند که برابر است با نیمی از مصرف روزانه توصیه‌شده برای کودکان و ۸۵ درصد از این نیاز برای افراد بالای ۱۹ سال. بعضی از مراجع مطالعاتی معتبر مانند The Linus Pauling Institute می‌گویند که آنتی‌اکسیدان‌های درون پرتقال، شانس ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش می‌دهند، چون این توانایی را دارند که از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد، سموم و آلودگی‌های مختلف محافظت کنند. هر عدد پرتقال متوسط حدودا ۶۲ کالری دارد و همچنین ۵۲ میلی‌گرم کلسیم و ۱۳ میلی‌گرم منیزیم به بدن می‌رساند. وجود ویتامین A در پرتقال نیز باعث می‌شود که این میوه به حفظ سلامتی غشاهای مخاطی کمک برساند و درنتیجه شانس ابتلا به بیماری و شکل‌گیری خلط را کنترل کند. هر عدد پرتقال متوسط حدودا ۳۹ میلی‌گرم فولات دارد که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و به پیشگیری از ابتلا به مشکلات تنفسی کمک می‌رساند. همین ویژگی‌ها می‌توانند از بروز مشکلاتی مانند سرفه جلوگیری کنند.

پیشگیری و درمان سرماخوردگی

پرتقال، علی‌رغم داشتن ویتامین C زیاد و مفید، ممکن است که نتواند تاثیری در راستای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی رایج داشته باشد یا این‌که نتواند به کاهش شدت علائم سرماخوردگی و دوره زمانی این علائم کمکی برساند. درواقع اگر آب‌وهوای سرد یا ورزش‌های سنگین، سیستم ایمنی را ضعیف کرده باشند و ذخایر آن را تحلیل برده باشند، در این صورت ویتامین C می‌تواند موثر واقع شود. یکی از مهم‌ترین مطالعات در این زمینه که در Cochrane Database of Systematic Reviews منتشر شده است، نشان می‌دهد که کاهش شدت و دوره سرماخوردگی با مصرف پرتقال در بزرگسالان به ۸ درصد و در کودکان به ۱۳.۵ درصد می‌رسد. همچنین مطالعات دیگری نشان می‌دهند که مصرف پرتقال یا ویتامین C توسط افرادی که از آمادگی جسمانی مناسبی برخوردار هستند، خطر ابتلا به سرماخوردگی را حدودا ۵۰ درصد کمتر می‌کند.

نکات قابل ملاحظه

مصرف پرتقال با هدف بهره‌مندی از فواید آن برای درمان سرماخوردگی کار بسیار سختی است، چون مطالعات علمی نشان داده‌اند که چنین تاثیری به دریافت مقدار زیادی ویتامین C نیاز دارد. درواقع، اگر بخواهیم این مقدار را از طریق میوه پرتقال کسب کنیم، باید روزانه حدود ۳۰ عدد پرتقال بخوریم! ضمن این‌که اگر دریافت ویتامین C به بیشتر از ۲ گرم در روز برسد، شانس ابتلا به مشکلات گوارشی در شما بالا می‌رود و ممکن است با مشکلاتی مانند معده‌درد یا اسهال مواجه شوید. همچنین بعید است که بدن شما بتواند به‌صورت یک‌باره بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم از ویتامین C را جذب کند. بنابراین، مکمل‌های سنگین ویتامین C قبل از جذب شدن و قبل از مقابله با مشکلاتی مانند سرفه و خلط، از بدن دفع می‌شوند.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز