title
کد خبر: 41405
00
آیا با زغال فعال هم می‌توان لاغر شد؟

شاید این اولین‌باری باشد که در مورد زغال فعال یا نوشیدنی ورزشیِ زغال چیزی می‌شنوید؛ مدتی است که از این ماده، به‌عنوان یکی از قویترین و بهترین راه‌حل‌های سم‌زدایی بدن استفاده می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، ترکیب زغال حاوی موادی است که جذب‌کنندگی بالایی دارند؛ با مصرف زغال فعال تمام مواد اضافیِ بدن جذب آن شده و سپس از بدن خارج می‌شود. ابتدا می‌خواهیم کمی با زغال فعال و چگونگی فرآوری آن آشنا شویم، پس تا انتها با فیتامین همراه باشید.

کربن فعال چیست؟

کربن فعال به‌وسیله عملکرد کربن با گازها یا به‌وسیله کربن‌دار کردن مواد کربنی همزمان با عملکرد شیمیایی (فرآیندی کاملا شیمیایی) تولید می‌شود. به‌صورت ساده‌تر، فرایند تولید کربن فعال به وسیله گرم‌کردن زغالِ ساخته شده از چوب، زغال سنگ، پوست میوه‌هایی همچون نارگیل و الیاف درخت آن، پوست گردو، هسته‌های میوه مثل هلو، گیلاس و زردآلو تولید شده و تا زمانی این فرآیند ادامه خواهد داشت که زغال به شکل متخلخل (دارای فضای خالی و سوراخ سوراخ) دربیاید.

بعضی از مصارف قدیمی زغال فعال

  • کم‌شدنِ گاز معده
  • درمان مسمومیت غذایی
  • کاهش سطح کلسترل خون
  • درمان سوء مصرف مواد مخدر

بعضی از مصارف امروزی زغال فعال

  • سفیدکننده دندان
  • حجیم‌کردن موها
  • درمان جوش صورت
  • زغال برای از بین‌بردن بو (بو زُدا)
  • کوچک‌کردن منافذ پوست و پاکسازی آن
  • تهیه ماسک‌های زغالی برای صورت و پاکسازی صورت

آیا نوشیدنی زغال فعال برای سلامتی مفید است؟

امروزه اضافه‌کردن زغال فعال به نوشیدنی‌های سم‌زدا و محصولات آرایشی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. بسیاری از شرکت‌های خارجی در حال تولید نوشیدنی «لیموناد زغالی» هستند که ترکیبی از آب، آب‌لیمو، شیرین‌کننده‌ها و زغال فعال است؛ این نوشیدنی‌ها با هدف سم‌زدایی و پاکسازی دستگاه گوارش مورد مصرف قرار می‌گیرد.

بیشتر مصرف‌کنندگان و طرفداران این نوشیدنی ورزشیِ سیاه‌رنگ که شبیه آب جوهر است، می‌گویند که طعم آن، تفاوت چندانی با لیموناد ندارد. با وجود این‌همه فوایدی که زغال فعال دارد، نمی‌توان منکر سودمندی آن شد؛ اما در ادامه به بررسی هشدارهایی در مورد نوشیدنی‌های زغالی خواهیم پرداخت.

نکته اول: دقت داشته باشید که میزان زغال فعال استفاده شده در این نوشیدنی‌ها بسیار کم است و مبلغی بالاتر از ۱۰ هزار تومن برای خرید آن اصلا معقول نیست؛ اگر قیمت نوشیدنیِ مورد نظر شما بیش از این مقدار بود شک نکنید که با یک لیموناد گران‌قیمت طرف هستید!

نکته دوم: به‌خاطر داشته باشید، زمانِ مصرف نوشیدنی ورزشی زغال فعال به شدت مهم است؛ متأسفانه برندهای مختلف تولیدکننده این نوشیدنی‌ها برای کسب سود بیشتر، این مسئله را ذکر نکرده و از گفتن آن به مشتریان خود، سر باز می‌زنند.

دقت داشته باشید که زغال فعال، هر آن چیزی که در داخل سیستم گوارشی شما باشد را جذب خود خواهد کرد؛ یعنی اگر بعد از مصرف قرص‌های‌تان به سراغ نوشیدنی زغال فعال بروید، شک نکنید که داروها هیچ تاثیری برای شما نداشته و همگی جذب زغال‌های فعال شده‌اند؛ این درحالی است که هیچ‌کدام از شرکت‌های تولیدکننده، این مورد را بر روی برچسب تولید محصول ذکر نمی‎کنند.

نکته سوم: با مصرف این نوع نوشیدنی‌ها باید به‌طور کلی ویتامین‌ها و مواد معدنیِ مصرفی را فراموش کنید، زیرا تا چند ساعت قبل و بعد از نوشیدن زغال فعال هیچ‌کدام از این مواد مصرفی جذب نخواهد نشد. اگر می‌خواهید دچار مشکل نشوید، بهتر است چند ساعت قبل از خواب، زغال فعال مصرف کنید.

یکی دیگر از ادعاهای تولید کننده‌های آب‌میوه زغال فعال این است که با مصرف این نوشیدنی، شکمتان تخت شده و سطح انرژی شما بالا می‌رود .

بله این گفته‌ها تا حدی حقیقت دارد، یعنی نوشیدنی‌های زغال فعال به‌خاطر جذب گازهای موجود در دستگاه گوارش، نفخ را برطرف کرده و کمی شکمتان تخت‌تر به نظر خواهد رسید؛ البته اگر بزرگی شکم شما به خاطر نفخ باشد! در غیر این‌صورت خیر، هیچ تأثیری بر روی لاغری و کاهش وزن شما نخواهد داشت

در مورد افزایش سطح انرژی نیز اگر انرژی پایین شما به‌سبب وجود سم‌های اضافی داخل بدنتان باشد، بله نوشیدنی زغال فعال با از بین‌ بردن سموم، به افزایش سطح انرژی بدنتان کمک خواهد کرد.

پیشنهاد

اگر می‌خواهید از فواید نوشیدنی‌های زغال فعال بهره‌مند شوید، به نظر ما بهتر است که به سراغ نوشیدنی‌ها نروید. بهترین گزینه استفاده از قرص‌ها و کپسول‌های آماده زغال فعال است؛ زیرا علاوه‌بر قیمت پایین، زغال فعال بیشتری نیز دارد که به سم‌زدایی و پاکسازی بدن کمک بسیاری خواهد کرد.

 

منبع: دکتر کرمانی

 

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز