title
کد خبر: 41692
00
بررسی علل افزایش افسردگی در ایران

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در تمامی جوامع میباشد. از دید علم روانشناسی افسردگی میتواند علل گوناگونی داشته باشد که بر زندگی فردی و یا اجتماعی ما تاثیر گذار باشد. با مدرن تر شدن جوامع و تغییر سریع تر سبک زندگی شاهد افزایش افسردگی در ایران و کشورهای در حال توسعه هستیم که بدون شک تاثیرات کوتاه و بلند مدت فراوانی خواهند داشت. در ادامه به بررسی موضوع میزان افزایش افسردگی در ایران میپردازیم.

به گزارش بهداشت نیوز: جناب آقای سید حسن قاضی‌زاده هاشمی از وزرای بهداشت فرمودند که شعار امسال روز جهانی بهداشت صحبت کردن در رابطه با افزایش افسردگی در ایران است. در ایران ۱۷ درصد زنان و ۱۱ درصد مردم به این بیماری روحی مبتلا هستند. افسردگی چهارمین عارضه محسوب می شود که متأسفانه مردم کمتر با آن آشنایی دارند. در بیماری افسردگی عوامل محیطی بیشتر از ژنتیک اثربخش‌ است، که توفیق زیادی در کنترل این بیماری تا به امروز نداشته‌ایم.

متأسفانه ظرف ۲۰ سال گذشته افزایش افسردگی در ایران دو برابر شده که به نظر من برخی مسئولان توجه کافی در این زمینه نکرده‌اند و همچنین خود مردم رفتارهایی را انجام می‌دهند که باعث بروز این بیماری روحی و روانی می‌شود. نگرانی، اعتیاد، سوء مصرف مواد مخدر، یأس و نا‌امیدی از عوامل بروز افسردگی محسوب می‌شود که در این هنگام فرد بیمار گوشه‌گیر و پر‌خاشگر شده و نسبت به محیط و خانواده و همچنین روابط خود یک نوع بی‌میلی و بی نیازی پیدا می‌کند.

ایشان با اشاره به اینکه عارضه افزایش افسردگی در ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، گفت: هر عاملی که نشاط و امید را در بین مردم کمتر کند، به طوری که آنها نسبت به جامعه، مطبوعات و کانون‌های تصمیم‌گیری ناامید‌ شوند، باعث شکل‌گیری عارضه افسردگی می‌شود. امروز متأسفانه ما به تهمت، دروغ، غیبت، عادت کرده‌ایم و صداقت، درستی و اعتماد که بخشی از دستورات دینی است را رها کرده‌ایم.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: در مورد افزایش افسردگی در ایران آمارهای مشخصی وجود دارد که برای پیشگیری از این بیماری نیاز به کار عمیق و فرهنگ ساز‌ی ‌است. امروزه رسانه‌ها باید اجازه دهند که اصحاب علم بیشتر با مردم صحبت کنند و اگر مردم به مسئله افزایش افسردگی در ایران توجه بیشتری کنند، وضعیت این بیماری در جامعه ما بهتر می‌شود. اما متأسفانه ما به سادگی از کنار بیماری های اعصاب و روان عبور می‌کنیم، به طوری که آمار بالای تصادفات نشان‌دهنده وضعیت نامناسب روحی و روانی مردم است
افسردگی چیست؟

افسردگی، اختلالی روانی است که پیچیدگی‌های فراوانی دارد و ممکن است هر فردی برای یکبار هم که شده، این بیماری را در سطح خفیف یا شدید تجربه کند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که افراد مرتکب آن می‌شوند این است که می‌پندارند فقط غم و اندوه نشانه افسردگی است، در حالی که غم یک احساس طبیعی در انسان است. افسردگی یک حالت غم و اندوه و ناامیدی بصورت ثابت در فرد ایجاد می‌کند.
خیلی از بیمارانی که افسردگی‌های خفیف دارند در مراحل ابتدایی متوجه آن نمی شوند و نمی توانند آن را کنترل کنند، به همین سبب بیماری شدیدتر می شود و این ناشی از عدم آگاهی فرد در رابطه با افسردگی است. اما نشانه های افسردگی چیست و راه های مقابله با افسردگی چیست؟
نشانه های بیماری افسردگی :
۱- احساس غم و اندوه، یا ناراحتی

هنگامی که غم و اندوه بیش از دو هفته طول بکشد و شدت غم کاهش پیدا نکند، می‌تواند یکی از مهم‌ترین و آشکارترین نشانه ها از وجود افسردگی و افزایش افسردگی در ایران باشد. اگر غم بوجود آمده بی‌دلیل بروز کرده باشد، جای نگرانی دارد و حتما باید به یک روان درمانگر مراجعه کنید.
۲- خشم انفجاری، عصبانیت یا تحریک پذیری

افرادی که دچار افسردگی هستند بر سر کوچک‌ترین موضوعی سعی دارند به دیگران ضربه بزنند، علاوه بر آن یک حس بی‌قراری و عصبانیت دائمی در وجودشان، آزارشان می‌دهد.
۳- از دست دادن علاقه و یا لذت نبردن از فعالیت های عادی، مانند ورزش، بازی و رابطه جنسی

اگر قبلا درگیر عشق و انگیزه فراوانی بودید و ناگهان یک حس بی‌انگیزگی در وجودتان متولد شده است شما رگه‌هایی از افسردگی دارید. همچنین اگر در گذشته نسبت به خیلی چیزها حس علاقه داشتید و دیگر آن دلبستگی و عشق را از دست داده‌اید و بی‌تفاوت شده‌اید، نگران سلامت روانتان باشید.
۴- کاهش ارتباطات اجتماعی (فاصله گرفتن از دیگران)

اجتناب از تماس با دوستان و عدم شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، یک نشانه مهم در افزایش افسردگی در ایران است. البته ممکن است شما با دیگران ارتباط داشته باشید اما این برقراری ارتباط، برایتان سخت و اذیت کننده باشد.
۵- اختلالات خواب (بی خوابی یا خواب بیش از حد)

اگر به تازگی در خواب رفتن و بیدار شدن دچار اختلال شده اید ممکن است افسردگی در مراحل اولیه خود باشد، توصیه می‌شود به روان درمانگر مراجعه کنید.
۶- تغییرات در الگوی غذا خوردن

این گزینه نیز مانند اختلال خواب است و اگر در روند غذا خوردنتان تغییرات ملموسی را یافتید، پرخور یا بی‌اشتها شدید، احتمالا درگیر این بیماری شایع شده‌اید.
۷- احساس ناامیدی، حتی در مورد مسائل کوچک

این گزینه یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در این لیست است، چرا که شدت افسردگی را بیان می‌کند.
۸- اضطراب و بی قرار بودن

نگرانی بیش از حد، قدم زدن، تکان دادن پاها و یا عدم توانایی در نشستن ، می تواند یکی از دلایل اصلی افزایش افسردگی در ایران باشد.

خستگی و کمبود انرژی، کم حرفی و عدم تحرک بدنی، احساس بی ارزش بودن، احساس گناه و یا سرزنش کردن خود، بیکاری، افکار مکرر در مورد مرگ (افکار خودکشی)،مشکل در فکر کردن، تمرکز کردن، بی انگیزه بودن، تصمیم گیری و به یاد آوردن چیزها (نقص در عملکردهای شناختی)، مشکلات جسمانی مانند معده درد و یا سردرد از دیگر نشانه های بیماری افسردگی میباشند.

منبع: ویکی روان


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز