title
کد خبر: 41885
00
با این کارها ، نوزادان شب‌ها آرام بیدار خواهند ماند

یک متخصص اطفال با بیان اینکه نوزادان تا 3 ماهگی شب بیدار هستند، بیان کرد: نوزادان اگر به درستی مراقبت و تغذیه شوند شب‌های آرامی خواهند داشت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر احمدرضا فرسار، متخصص اطفال  درخصوص زمان‌بندی ساعت خواب و بیداری نوزاد تازه متولد شده، عنوان کرد: نوزادان به صورت طبیعی روزها ساعات بیشتری را خواب هستند و شب‌ها به مدت طولانی بیدار می‌مانند که این امر یک روند طبیعی است و مادران نباید سعی داشته باشند با مصرف دارو یا بیدار نگه‌داشتن اجباری نوزاد طی روز این روند را دستخوش تغییر کنند.

تغییر ساعت خواب و بیداری نوزاد پس از 3 ماهگی

وی افزود: این روند طبیعی تا 2 الی 3 ماهگی نوزاد به طول می‌انجامد. پس از 3 ماهگی نوزاد نیز همانند سایر افراد روزها بیدار و تمام طول شب را می‌خوابد.

فرسار با تاکید براینکه نوزادان باید هر چهار ساعت یکبار شیر مادر را تغذیه کنند، یادآور شد: اگر نوزادی بیش از این مدت خواب باشد، به مادران توصیه می‌شود فرزند را از خواب بیدار و آنها را تغذیه کنند؛ زیرا ممکن است نوزاد دچار کاهش سطح قند خون شوند.

ضرورت همراهی مادر با نوزاد برای خواب و بیداری

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: هم‌چنین به مادران تاکید می‌شود زمانیکه طی روز نوزاد در خواب به‌سر می‌برد خود را با کارهای منزل مشغول نکنند و آنها نیز در همین زمان همراه با فرزندشان به استراحت بپردازند تا بتوانند شب‌ها بیدار باشند و شیردهی مناسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه نوزادان به صورت طبیعی شب‌ها زمانیکه بیدار هستند باید از مادر شیر طلب کنند، گفت: نوزادان به صورت طبیعی شب‌ها وقتی بیدار هستند نباید گریه کنند، بلکه باید با آرامش بیدار باشند و از شیر مادر به درستی تغذیه کنند.

نوزادان سالم باید شب‌های آرام داشته باشند

این متخصص اطفال تصریح کرد: نوزادی که دچار بیماری‌‌هایی از جمله کولیت نیست باید شب‌هایی آرامی را داشته باشد. نوزادان سالمی که شب‌ها گریه‌ می‌کنند و بیقرار هستند مورد مراقبت صحیح قرار نگرفته‌اند.

فرسار خاطرنشان کرد: اگر مادران طی روز آب‌جوش، آب قند، پستانک و... به نوزاد ندهند و پس از هر بار شیردهی به خوبی آروغ نوزاد را بگیرند، نوزادان شب‌ها آرام بیدار خواهند ماند.

مصرف آب قند در نوزادان ممنوع است

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص باورهای غلطی که در خصوص مصرف آب قند برای نوزادان وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه برخی افراد تصور می‌کنند مصرف آب قند موجب بهبود دل‌درد نوزاد می‌شود این در حالی است قند و مواد مشابه آن موجب تولید گاز و دل درد در نوزادان می‌شود.

نوزادان را با پستانک گُول نزنید

این متخصص اطفال با توجه به تمایل برخی والدین به مصرف پستانک در فرزندانشان، افزود: متاسفانه برخی والدین تصور می‌کنند می‌توانند توسط پستانک فرزندشان را گول بزنند و آنها را آرام کنند این در حالی است علم پزشکی به هیچ عنوان مصرف پستانک را در نوزادان و کودکان را توصیه نمی‌کند زیرا پستانک موجب ورود حجم زیادی هوا به دستگاه گوارشی نوزاد و موجب بروز دل درد در آنها می‌شود.

وی عدم شیردهی مناسب به نوزاد را یکی از دلایل بیقراری نوزادان هنگام شب و بروز دل‌ درد دانست و بیان کرد: مادران باید سینه را به درستی در دهان نوزاد قرار دهند زیرا مصرف شیر به شیوه نادرست موجب وارد شدن هوا به دستگاه گوارشی و بروز دل درد می‌شود.

لزوم آروغ‌گیری نوزاد پس از هر بار مصرف شیر

فرسار با تاکید براینکه آروغ نوزادان باید پس از هر بار شیردهی به درستی گرفته شود، بیان کرد: والدین باید هنگام گرفتن باد گلوی نوزاد، فرزندشان را در آغوش بگیرند و راه تنفسی را بازگذارند به گونه‌ای که کمر نوزاد صاف و کمرش تکیه‌گاه داشته باشد و سپس با ضرباتی متوالی به پشت او بزنند تا نوزاد بتواند به راحتی آروغ بزند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در با توجه به وضعیت مادران شاغل، گفت: مادران شاغل در مدت مرخصی باید تلاش کنند تا زمان خواب، بیداری و استراحت نوزاد را در زمان مرخصی زایمان با نوزاد هماهنگ کنند و نباید به بهانه ناتوانی در بیدار ماندن طی شب و خواب در روز نوزاد را مورد آزار قرار دهند.

 

منبع: آنا

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز