به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ذبیح الله حسن‌زاده درباره علت گزگز یا مور مور شدن انگشتان دست اظهار کرد: گز گز شدن انگشتان شماره ۱، ۲ و ۳ دست اغلب ریشه عصبی محیطی دارد و باید برای درمان به موقع مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مورمور شدن در این ۳ انگشت اغلب ناشی از بیماری فشار عصب بر عضله دست است که به زبان علمی از آن به عنوان سندرم تونل کارپ یا CTS یاد می‌شود، افزود: گزگز در بعضی افراد تنها با درد همراه است اما در برخی دیگر ممکن است سبب ناراحتی‌هایی همچون بیدار شدن از خواب، احساس خواب آلودگی در دست یا نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر باشد که باید توسط متخصص ارتوپدی مورد بررسی قرار گیرد.

حسن‌زاده با بیان اینکه در ابتدا به افرادی که دچار مشکل گزگز دست هستند، پیشنهاد داده می‌شود که استراحت کنند، بیان کرد: گاهی حتی با آتل‌بندی ساده مشکل فرد رفع می‌شود.

وی ادامه داد: در زمانی که گزگز به حدی شدت یابد که اشیا از دست فرد بیفتد، گزگز بیش از ۳۰ ثانیه به طول انجامد و سن بیمار بالای ۵۵ سال باشد و به درمان آتل یا تزریق موضعی پاسخ ندهد، بنابر تشخیص پزشک فرد نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند.

این جراح و متخصص ارتوپد اضافه کرد: در صورت تاخیر در درمان این بیماران، عضله دست در ناحیه انگشت شصت از بین رفته یا باعث ناتوانی و ضعف شدید در بیمار شود.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه در بیماری‌هایی همچون دیابت، گزگز یا مور مور شدن شامل تمامی انگشتان می‌شود، گفت: در این افراد گزگز به حدی است که بیماران احساس می‌کنند دست‌کشی دست آنها را فرا گرفته است که متاسفانه برای بیماران دیابتی علامت خوبی نیست چراکه میزان بالای قند خون را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: هر نوع گزگز یا مور مور شدن مداوم و پایدار باید جدی گرفته شوند چراکه می‌توانند نشانه‎ای از بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا، وجود دیابت یا چربی در فرد باشد همچنین احتمال تغییرات هورمونی تیروئید نیز وجود دارد که شایع نیست.

این جراح و متخصص ارتوپد یاد آور شد: گزگز انگشتان به علت درد در نواحی گردن به صورت مستمر و مداوم در افراد چاق و زنان باردار نیز مشاهده می‌شود که البته بیش از ۷۰ درصد زنان پس از گذراندن دوران بارداری، بی حسی و گزگز شدن در ناحیه دست‌های آنها  رفع می‌شود.

 

منبع: طبنا