title
کد خبر: 42027
00
در بیماران کلیوی و همودیالیزی استان قزوین، حمایت های تغذیه ای انجام می شود

با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به بیماری های کلیوی در سال های اخیر و اهمیت مراقبت از این بیماران در بهبود کارکرد کلیه، ندا دهناد، کارشناس تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین ضمن اشاره بر نقش تغذیه در کاهش عوارض این دسته از بیماری ها گفت: ماهانه حداقل یک بار مراجعه به مشاور تغذیه برای تنظیم و پیگیری برنامه غذایی نقش بسزایی در بهبود وضعیت این بیماران دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، دهناد در ادامه، بر محدودیت مصرف نمک مطابق محاسبه توصیه مشاور تغذیه (عموما حداکثر تا نصف قاشق چایخوری نمک) در طول روز تاکید کرد و گفت: مصرف حدود سه واحد از میوه ها و سبزی های دارای پتاسیم کم و متوسط و یک واحد از میوه ها و سبزی های دارای پتاسیم بالا (مطابق جدول پیوست) توصیه می شود.
این کارشناس تغذیه بالینی، پرهیزهای غذایی بیماران کلیوی را شامل: مغزها (شامل مغز بادام، پسته، فندق، گردو، تخمه و غیره)، حبوبات، سویا، نان ها و بیسکویت های سبوس دار، دل، قلوه، سوسیس، کالباس، نوشابه، غذاهای سرخ شده، آب خورشت ها و آب گوشت ها برشمرد.
دهناد بر استفاده از پنیر خامه ای (در اندازه مشخص شده توسط مشاور تغذیه) به جای پنیر معمولی که حاوی فسفر بالا است برای بیماران کلیوی توصیه کرد و افزود: استفاده از پنیر، تنها با نظر مشاور تغذیه و به صورتی که از شب قبل در آب خیسانده و آب آن، دور ریخته شده باشد و نیز شستن پنیر با آب، قبل از مصرف، امکان پذیر است.
این کارشناس تغذیه بالینی در پایان ضمن تاکید بر حداقل نیم ساعت ورزش در روز (برای مثال پیاده روی) اظهار کرد: مصرف حداکثر دو تا سه عدد زرده تخم مرغ در هفته و استفاده از پروتئین سویای موجود در بازار به عنوان بخشی از واحدهای گوشتی این بیماران توصیه می شود؛ زیرا در کاهش دفع ادراری پروتئین، موثر بوده و بهتر است بخش عمده گوشت مصرفی بیماران کلیوی، گوشت سفید و مرغ باشد.
منبع:دانشگاه علوم پزشکی قزوین
 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز