title
کد خبر: 42286
00
 هرآنچه باید از آلودگی هوا بدانید

وقتی در روزنامه‌ها یا رسانه‌ها گزارشی از آلودگی هوا می خوانید بی‌‏تفاوت نباشید، سعی کنید رفت و آمد خودتان و مخصوصا کودکان را کاهش دهید و فقط در مواقع ضروری از خانه خارج شده و از خودرو استفاده کنید.

به گزارش بهداشت نیوز: آلودگی هوای تهران دو روز اخیر منجر به تعصیلی مدارس شد. مطلبی از وب سایت امریکایی nrdc.org که به توضیح آلودگی هوا پرداخته است را بررسی می‌‏کنیم.

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا به معنی پراکنده شدن آلودگی‌ها در هوایی است که انسان‌ها آن را تنفس می‎کنند.

دلیل آلودگی هوا چیست؟

جان واکه، مدیر پروژه هوای پاک می‎گوید: بیشتر آلودگی‌های هوا به خاطر انرژی آزاد شده حاصل از صنایع است. سوزاندن سوخت‎های فسیلی باعث آزاد شدن گاز و مواد شیمیایی در هوا می‌‏شود. آلودگی هوا و زیاد شدن دی اکسید کربن و متان در هوا باعث افزایش دمای زمین می‌‏شود. این افزایش دما هم خود باعث افزایش آلودگی هوا می‌‏شود. دود زمانی تشکیل می‌‏شود که هوا گرمتر شده باشد و اشعه ماوراء بنفش زیاد شده باشد.

انواع آلودگی هوا

دو نوع از شایع‏ترین آلودگی‎های هوا یکی دود یا سطح اوزون زمین است که به خاطر واکنشی حاصل از نور خورشید و گازهای فشرده در هوا ایجاد می‌‏شود و دیگری دوده یا ذرات معلق در هوا هستند که به خاطر ورود ذرات کوچک شیمیایی، خاک، دود، گرد و غبار یا آلرژن‌ها و انواع گازها به هوا ایجاد می‏‌شوند. یکی از بزرگ‎ترین دلایل آلودگی هوا خودروها، کامیون‌‎ها، کارخانه‌ها، موتورها و … هستند و البته هر اقدامی که با سوزاندن سوخت فسیلی همراه باشد.

چطور مانع شویم؟

هرچه کمتر گازوئیل بسوزانیم از آلودگی هوا و خطرات آن می‎کاهیم. یکی از بهترین راه‌ها انتخاب نوع حمل و نقل شهری مناسب است. بهتر است تا جایی که می‎توان از قدم زدن، دوچرخه سواری یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده شود. اگر هم از خودرو شخصی استفاده می‏‌کنید بهتر است یا از نوع الکتریکی باشد یا انواعی که آلودگی هوای کمتری ایجاد می‎کنند.

چطور از سلامتی‌مان محافظت کنیم؟

وقتی در روزنامه‌ها یا رسانه‌ها گزارشی از آلودگی هوا می‎خوانید بی‌‏تفاوت نباشید، سعی کنید رفت و آمد خودتان و مخصوصا کودکان را کاهش دهید و فقط در مواقع ضروری از خانه خارج شده و از خودرو استفاده کنید. وقتی می‎خواهید بیرون از خانه باشید سعی کنید تا حد ممکن نزدیک به پارک‎ها و دور از جاده‎ها و خیابان‌ها باشید. به محض بازگشت به خانه هم دوش گرفته و لباس‎هایتان را بشویید. وقتی هوا آلوده است در خانه بمانید و پنجره‎ها را ببندید.

 

منبع: درنگ


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز