title
کد خبر: 42881
00
نشانه های ایجاد زخم پا در افراد دیابتی

یک متخصص بیوفیزیک در حوزه ترمیم زخم گفت: تغییر شکل در پا یا انگشتان و افزایش قوس کف پا و به دنبال آن ایجاد پینه یا میخچه‌هایی در پاها نشانه و شواهد اولیه بروز زخم در بیماران دیابتی است.

یک متخصص بیوفیزیک در حوزه ترمیم زخم گفت: بین 800 هزار تا یک میلیون ایرانی دچار دیابت هستند که از این میزان حدود 10 تا 15 درصد افراد دیابتی در طول دوران زندگی خود دچار زخم می‌شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر غلامرضا اسماعیلی‌جاوید با بیان این مطلب افزود: براساس تخمین‌هایی که وجود دارد ۱۰ تا ۱۲ درصد ایرانی‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت مبتلا به دیابت هستند و به نظر می‌رسد این آمار بالاتر باشد. اگر ما ملاک کشورهای توسعه یافته را در مراقبت‌های از بیماران دیابتی و عوارض آن را در نظر بگیریم انتظار می‌رود که در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد دیابتی در طول دوران زندگی خود دچار زخم می‌شوند.

 

وی ادامه داد: در کشور چیزی حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون فرد مبتلا به دیابت که مبتلا به زخم پای دیابتی بشوند که هر ساله براساس برآوردها حدود یک تا ۲ درصد دیابتی‌ها مورد عمل جراحی قرار می‌گیرند و یکی از اندام‌های خود مثل انگشت یا پایشان را از دست می‌دهند.

 

اسماعیلی‌جاوید گفت: در سال چیزی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر یکی از اندام‌های خود را از دست می‌دهند، ما با یک سونامی‌دیابت و عوارض زخم پای دیابتی‌ها مواجه هستیم.

 

این متخصص بیوفیزیک در حوزه ترمیم زخم اضافه کرد: کسانی که زخم پای دیابتی دارند همانطور که هر سال برای کنترل عوارض بیماری دیابت به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند باید پای این افراد هم مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم ضمن پیشگیری از بروز زخم از میزان قطع اندام آنها بکاهیم.

 

وی با اشاره به نشانه‌های ایجاد زخم در این بیماران افزود: تغییر شکل در پا یا انگشتان و افزایش قوس کف پا و به دنبال آن ایجاد پینه یا میخچه‌هایی در پاها نشانه و شواهد اولیه بروز زخم در بیماران دیابتی است.

 

اسماعیلی‌جاوید با هشدار به کسانی که خود اقدام به برداشتن پینه و میخچه می‌کنند، تاکید کرد: روش‌هایی که در منازل برای برداشتن میخچه و پینه استفاده می‌شود پاکیزه نیست و به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن ضعیف است این آلودگی می‌تواند عملا با مشکلات و عوارض جدی‌تری را ایجاد کند.

 

منبع: طبنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز