title
کد خبر: 42907
00
چگونه درفرزندان انگیزه کاهش وزن ایجاد کنیم؟

تمام کودکان اطلاعات لازم مثل اینکه چاقی باعث بیماری می‌شود را می‌دانند، اما نمی‌‌توانند رفتارهای خود را کنترل کنند. اگر فرزندتان چاق است و می‌خواهید به او رژیم دهید....

به گزارش بهداشت نیوز، تمام کودکان اطلاعات لازم مثل اینکه چاقی باعث بیماری می‌شود را می‌دانند، اما نمی‌‌توانند رفتارهای خود را کنترل کنند. اگر فرزندتان چاق است و می‌خواهید به او رژیم دهید، در درجه اول توصیه می‌کنم کودک را از مسائل پزشکی مطلع کنید؛ مثلا اینکه چاقی باعث افزایش چربی می‌شود، چربی دور قلب را می‌گیرد، روی فشارخون تاثیر می‌گذارد، امکان تحرک را می‌گیرد و... بعد از دادن این اطلاعات باید رفتار کودک را کنترل کنید.


وقتی کودکی غذای کمی می‌خورد یا هله‌هوله نمی‌خورد باید به او پاداش دهید. به این ترتیب کودک رضایتمندی بیشتری در نخوردن پیدا می‌کند.


یادداشت روزانه کالری‌های دریافتی نیز باعث می‌شود کودک احساس موفقیت کند و دیدن این روند موفقیت‌آمیز حس بهتری به او می‌دهد. به‌عنوان یک تکنیک دیگر می‌توانید لباسی را که برای او تنگ بوده و با کاهش وزن اندازه‌اش شده، به او نشان دهید یا برعکس لباس‌های گشاد قبلی را نگه دارید و اجازه بدهید کودک تفاوت را حس کند.


تشویق کودک جلوی دیگران و بیان این موضوع که با کاهش وزن زیباتر شده نیز انگیزه‌ای می‌شود تا کودک از بدخوری و زیاده‌خوری کناره بگیرد.


مقایسه آینده افراد چاق و لاغر هم می‌تواند روش موثری باشد؛ مثلا فلانی که چاق است در خواستگاری جواب «نه» شنید، اما فلانی که تناسب اندام داشت، خیلی راحت «بله» گرفت یا مثلا در زنگ ورزش فلانی که چاق است نمی‌تواند بدود و معلم از او تست نگرفت و... در کل، مقایسه غیرمستقیم باعث می‌شود کودک به خود بیاید و از چاقی و عوارض آن بترسد.


نکته بسیار مهم دیگر این است که والدین کودک را محروم نکنند، بلکه هله‌هوله و مواد غذایی پرکالری را از دسترس او دور نگه دارند، به طور مثال والدین نباید سر سفره سالاد با سس بگذارند یا در فریزر بستنی نگه دارند.


دکتر پرویز رزاقی عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی

هفته نامه سلامت

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز