title
کد خبر: 42911
00
غربالگری ژنتیک زمان ازدواج اجباری است

مسئول برنامه تالاسمی اداره ژنتیک وزارت بهداشت اظهار کرد: در برنامه ژنتیک اجتماعی دو استراتژی داریم و با توجه به گلوگاه زمان ازدواج برای شناسایی برخی موارد تحت خطر بیماریهای ژنتیکی و بر اساس الزام قانونی که در قانون ششم توسعه 5 ساله کشور و ماده 75 انجام شده غربالگری زمان ازدواج اجباری است.

به گزارش بهداشت نیوز، سید سارا عظیمی مسئول برنامه تالاسمی اداره ژنتیک وزارت بهداشت گفت: ژنتیک اجتماعی برنامه‌ای از وزارت بهداشت است که رویکرد آن ارائه خدمات ثابت و مشخص برای تمام بیماری های ژنتیکی کل کشور است و طی آن تمام بیماری‌ها تحت پوشش قرار داده می‌شوند.

 

 وی افزود: در این برنامه 4 بلوک فرآیندی  ثابت را در کشور راه‌اندازی کرد‌ه ایم و در فرآیند شناسایی مراقب ژنتیک،‌تشخیص و مشاوره ژنتیک افراد را رصد کرده  و تمام بیماری‌های ژنتیکی نه صرفا چندین بیماری را که اولویت کشور است تحت پوشش قرار می‌دهیم که امیدواریم شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

 

 عظیمی اظهار کرد: اداره ژنتیک از ابتدا روی برنامه ژنتیک اجتماعی طرح و نظر داشته و بر اساس زیر ساخت‌های لازم حیطه بیما‌ریهای تحت پوشش برنامه ‌ ژنتیک اجتماعی را اضافه کرده است و اکنون با استفاده از فرصت ایجاد شده در طرح تحول سلامت موفق شدیم خدمات ژنتیک را در بسته‌های گروه‌های سنی ادغام کنیم و خدمات سطح یک برنامه‌های ژنتیک را پیش ببریم.

 

وی افزود: در ادامه برنامه‌های سطح دو و سه را در ساختار نظام سلامت به صورت ادغام یافته فراهم کنیم و بنابراین در سطح یک نظام سلامت شناسایی موارد به صورت ادغام یافته و در قالب بسته‌های گروه‌های سنی اتفاق می‌افتد و موا‌ردی که شناسایی می‌شود به پزشک متخصص ژنتیک ارجاع داده می‌شود.

 

 مسئول برنامه تالاسمی اداره ژنتیک وزارت بهداشت بیان کرد:در این برنامه کسانی که نیاز به  تشخیص  ژنتیک دارند به سطح 3 که ارجاع فوق تخصص است هدایت می‌شوند و اتفاق مهمی که افتاده استانداردهای تشخیص ژنتیک به طبقه بندی بیماری های مختلف ژنتیک در کشور فراهم شده است.

 

 وی افزود: اکنون آزمایشگاهی وجود دارد که می‌تواند آزمایشات ژنتیک را با استانداردهای قابل قبول و تحت کنترل در حد کیفیت جهانی انجام دهد که این راهکارها برای ارتقای سلامت به کار گرفته می‌شود.

 

 عظیمی گفت: طبق این برنامه افرادی که بر اساس تشخیص ژنتیکی که در معرض خطر ژنتیک هستند به سطح یک بر می‌گردند و در محل سکونت از طریق ساختار شبکه بهداشتی مورد مراقبت ژنتیکی قرار می‌گیرند که این سیکل کامل و برنامه ژنتیک اجتماعی موفق می‌شود تا از موارد بروز بیماری و معلولیت‌ها جلوگیری کند و با مدیریت درمان و کنترل تعداد زیادی از افراد جامعه را از عوارض بیما‌ریهای .ژنتیکی مصون بدارد.

 

غربالگری ژنتیک زمان ازدواج اجباری است

 

مسئول برنامه تالاسمی اداره ژنتیک وزارت بهداشت اظهار کرد: در برنامه ژنتیک اجتماعی دو استراتژی داریم و با توجه به گلوگاه زمان ازدواج برای شناسایی برخی موارد تحت خطر بیماریهای ژنتیکی و بر اساس الزام قانونی که در قانون ششم توسعه 5 ساله کشور و ماده 75 انجام شده غربالگری زمان ازدواج اجباری است.

 

  عظیمی عنوان کرد: در ژنتیک اجتماعی خدمات ژنتیک در زمان ازدواج است که در واقع یک غربالگری تلفیقی بیماری تالاسمی است و ما با یک پرسشنامه زوجین را از لحاظ وجود بیماری‌های ژنتیکی که روی تصمیم‌گیری برای ازدواج تاثیر می‌گذارند و تمام بیماری‌های ژنتیک را در بر ندارد بررسی می‌کنیم زیرا بسیاری از بیماری‌ها در زمان دیگری نیز قابلیت بررسی دارند

 

 وی یادآور شد:استراتژی دوم که خدمات ادغام یافته در بسته‌های گروه های سنی است می‌تواند به نحو موثری ارتقا نظام سلامت را در بر داشته باشد و امیدواریم با طرح ژنتیک اجتماعی بتوانیم شاهد غربالگری ، پیشگیری و درمان بسیاری از همو‌طنانمان در بیماری‌های ژنتیکی باشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز