title
کد خبر: 43841
00
تمام آسیب‌ دیدگان از زلزله کوهبنان اقلام اضطراری را دریافت کرده‌اند

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در خصوص برخی نارضایتی‌ها در مردم زلزله‌‌زده کوهبنان(کرمان)، گفت: به دلیل پس‌لرزه‌های مداوم،‌ مردمی که خانه‌هایشان هم آسیب‌ ندیده،‌ دچار ترس و دلهره شدند و از این‌رو خواهان دریافت خدمات امدادی هستند و عمده نارضایتی هم در این بخش است.

به گزارش بهداشت نیوز، مهندس محمود محمدی‌نسب در خصوص شرایط امدادرسانی به مردم کوهبنان، توضیح داد: فضای شهر کوهبنان به دلیل اینکه در آن تخریب و لطمات جانی گسترده وجود نداشته،‌ به نسبت شرایط آرامی است؛ از لحاظ اولیه هم کار ارزیابی و توزیع اقلام امدادی توسط نیروهای هلال‌احمر به خوبی صورت گرفته است.


وی افزود: کسانی که در زلزله خانه‌هایشان آسیب‌ جدی دیده بود و کد یک(غیرقابل سکونت) تشخیص داده شده بودند، همگی اقلام شرایط اضطراری را دریافت کرده‌اند اما مشکلی که در این منطقه وجود دارد این است که به دلیل تعداد زیادی از پس‌لرزه‌ها، با یک فضای ثابت در میدان حادثه روبرو نیستیم و شرایط مدام در حال تغییر است.


محمدی‌نسب گفت: بر اثر پس‌لرزه‌ها خانه‌های موجود ممکن است دچار آسیب تخریبی شوند و از این منظر،‌ به طور مداوم باید ارزیابی‌ها تکرار شود و با توجه به شرایط جدید، دوباره خدمات ارائه شود؛ به همین دلیل هنوز به یک میدان ثابت نرسیده‌ایم که بتوانیم شرایط اضطرار را تمام شده قلمداد کرده و وارد شرایط اسکان موقت شویم.


موضوع «ترس» مشکل دیگری بود که دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به آن اشاره کرد و گفت: به دلیل پس‌لرزه‌های متعدد، میزان نگرانی مردم به شدت افزایش پیدا کرده است و حتی آنهایی هم که خانه‌هایشان خوب و سالم است،‌ از رفتن به درون خانه‌ها ترس و وحشت دارند و برای همین هم تقاضای دریافت اقلام امدادی و حمایت‌های دولتی را مطرح می‌کنند.


وی تاکید کرد: عمده خرده‌نارضایتی‌هایی هم که در منطقه وجود دارد از همین جنس است؛ زیرا کسانی متقاضی دریافت چادر،‌ پتو و والوو هستند که آسیبی از زلزله ندیده‌اند اما از زلزله می‌ترسند و برای پیشگیری از صدمات بعدی‌، می‌خواهند که خدمات امدادی دریافت کنند.

آرامش مردم باید حفظ شود
محمدی‌نسب با بیان اینکه در جلسه مشترکی که با استاندار و فرماندار هم داشتیم برای ضرورت تداوم خدمت‌رسانی به مردم تاکید شد، گفت: ما ما قرار است انبساطی عمل کنیم و ساده می‌گیریم تا ان‌شاءالله این بحران را کنترل کنیم.


دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در ادامه بر نقش مسئولان محلی و رسانه‌ها در آرام‌سازی فضای بحران تاکید کرد و گفت: کار صادقانه، درست و علمی این است که همه اعضای ستاد بحران،‌ مسئولان و رسانه‌ها که موظف به ایجاد آرامش خاطر برای مردم هستند، این فضا را برای مردم ایجاد کنند که همگی باید هوشیاری و آمادگی داشته باشیم اما از زلزله نترسیم. اینکه از وحشت زلزله کاری نکنیم، درست نیست و این فضا باید عوض شود.

ارائه خدمات توانبخشی رایگان به آسیب‌دیدگان زلزله
وی در ادامه با اشاره به شرایط آسیب‌دیدگان زلزله گفت: صدماتی که به لحاظ حادثه زلزله به مردم وارد شده، صدمات قابل توجهی نیست، هم تعداد پایین است و هم آسیب‌ها، آسیب‌ها جدی نیست؛ عمده صدمات هم ناشی از ترس، افتادن از ارتفاع و فرار بوده است اما با این وجود، کسانی که در اثر حادثه دچار مشکل شده‌اند، خدمات توانبخشی رایگان و مفصل از هلال‌احمر دریافت می‌کنند و از این بابت نگران نباشند.


محمدی‌نسب گفت: مراکز توانبخشی هم در استان‌ها و در تهران وجود دارد که از این بابت نگرانی وجود ندارد.

ارائه خدمات درمانی وظیفه وزارت بهداشت
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در خصوص نارضایتی مردم از دریافت خدمات درمانی و اختلال در عملکرد بیمارستان شهر کوهبنان نیز گفت: مشکلی که در منطقه وجود دارد،‌ مشکل درمان اضطراری نیست. بیمارستانی در این شهر وجود دارد، مانند سرپل ذهاب تخریب نشده اما کادر درمانی حاضر در بیمارستان به دلیل ترس از پس لرزه‌ها، مجبورند تا در خارج بیمارستان خدمات را ارائه کنند و از این نظر، خدمات رسانی بیمارستان با اخلال روبرو شده است.


وی اضافه کرد: وزارت بهداشت باید در این بخش مستقر شود و خدمات ارائه کند، متولی این بخش، وزارت بهداشت است و اگر کمک بخواهند، هلال‌احمر آمادگی دارد تا با تیم درمانی وارد شده و کمک کند اما وظیفه ما درمان اضطراری است، نه ارائه خدمات روزمره درمانی!


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز