title
کد خبر: 43938
00
آنتی‌بیوتیک‌ها چه بلایی بر سر سلامتی‌مان می‌آورند؟

معاون غذا و دارو دانشگاه شیراز عوارض مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک برای سلامتی افراد را تشریح کرد.

به گزارش بهداشت نیوز: حسین نیک نام معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور ما در برهه‌ای از زمان بالا بود که خوشبختانه امروزه این قلم دارو در نسخه‌های تجویزی کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ نسخه‌های سرپایی متفاوت با نوع بیمارستانی است که دلیل اصلی آن احتیاج بیماران بعد از عمل جراحی به آنتی‌بیوتیک و مسکن‌های مختلف است.

نیک‌نام با بیان اینکه بعد از عمل‌های جراحی بیماران دچار عفونت‌ بیمارستانی شده و به همین منظور این عارضه را با مصرف آنتی‌بیوتیک برطرف می کنند، افزود: از نظر تعداد آنتی‌بیوتیک مصرفی در نسخه‌های تجویزی خوشبختانه وضع‌مان رو به بهبود است و میزان اقلام مصرفی و درخواستی به یک حد قابل قبولی رسیده است.

نظارت جدی معاونت غذا و دارو بر داروخانه‌ها به دلیل تجویز آنتی‌بیوتیک

وی عنوان کرد: در حال حاضر چهل درصد نسخه‌های تجویزی را داروهای آنتی‌بیوتیک تشکیل می‌دهند که مصرف این داروها مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما متاسفانه باعث ایجاد حساسیت و مقاومت میکروبی در بدن می‌شوند.

نیکنام اظهار کرد: امروزه مصرف آنتی بیوتیک در بیمارستان ها کنترل می‌شود و جلوی خوردن بی‌رویه این نوع دارو گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه مقاومت میکروبی در دنیا و به خصوص ایران رو به گسترش است، گفت: امروزه به غیر از داروهای otc مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مطلوب است و معاونت غذا و دارو تاکید دارد تا پزشکان داروهای آنتی‌بیوتیک بیش از حد به مردم ندهند.

نیک نام یادآور شد: امروزه مصرف چند نوع آنتی‌بیوتیک در یک سری از بیماری‌های مزمن مثل سل انجام می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز