title
کد خبر: 44031
00
تشخیص بیماری‌های دستگاه گوارش به روش جدید

محققان دانشگاه پلی تکنیک والنسیا دستگاهی را ساختند که قادر است بدون نیاز به نمونه‌برداری و آزمایشات تهاجمی، بیماری‌های روده و دستگاه گوارش را تشخیص دهد.

به گزارش بهداشت نیوز،محققان دانشگاه پلی تکنیک والنسیا دستگاهی را ساختند که قادر است بدون نیاز به نمونه‌برداری و آزمایشات تهاجمی، بیماری‌های روده و دستگاه گوارش را تشخیص دهد.محققان برای بررسی عملکرد این دستگاه که Moosy 32 eNose نام دارد، 445 نمونه مدفوع را مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد دستگاه قادر است با تجزیه و تحلیل سه دقیقه‌ای ترکیبات ارگانیک فرار که از نمونه‌های مدفوع متصاعد می‌شوند، بیماری کرون و التهاب روده بزرگ را با دقت 90 درصد تشخیص دهد.


این ترکیبات ارگانیک فرار در جریان یک فرایند فیزیولوژیک در سوخت و ساز بدن تولید می‌شوند و به عنوان ضایعات از طریق مدفوع دفع می‌شوند. میزان تجمع این ترکیبات می‌تواند شاخصی برای تشخیص بیماری‌های روده‌ای و دستگاه گوارش باشد و تشخیص دقیق میزان تجمع این مواد با استفاده از یک شیوه غیرتهاجمی گام بزرگی در تشخیص و ردگیری چنین بیماری‌هایی محسوب می شود.


با وجود این محققان معتقدند قبل از این که بتوان دستگاه eNose را به طور تجاری وارد بازار کرد، لازم است الگوریتم تشخیصی آن بازنویسی شود تا دقت آن افزایش یابد. همچنین امیدوارند در جریان انجام این کار بتوانند آن را به‌ گونه‌ای بهبود بخشند که امکان تشخیص سایر بیماری‌ها و اختلالات و همچنین عفونت‌های میکروبی آب یا رسیدن محصولات کشاورزی را نیز فراهم کند.

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز