title
کد خبر: 44445
00
الگوی مصرف منابع آبی بر اساس منابع دینی تعریف شود

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بر اهمیت حفظ منابع آبی و دریایی تأکید کرد و گفت: اگر اصول و الگوی مصرف منابع طبیعی ما بر مبنای الگوی دینی شکل گیرد می‌تواند به حفظ منابع آبی کمک کند.

به گزارش بهداشت نیوز، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست  ضمن انتقاد از وضعیت طبیعت دریایی و منابع آبی کشور اظهار کرد: اصول قانون اساسی به ویژه اصل ۵۰ وظایفی را بر عهده ما می‌گذارد که یکی از آن‌ها رفتار مناسب با طبیعت است؛ این علاوه بر دستورات دینی است که از سوی قرآن، سنت پیامبر(ص) و عترت ائمه اطهار(ع) است که رفتار مناسب با طبیعت را به ما آموزش می‌دهند.

 

وی تصریح کرد: در قرآن کریم بر اهمیت دریا‌ها و منابع آبی که زندگی و روزی انسان‌ها به آن وابسته است بار‌ها تأکید شده است؛ علاوه بر آن دریا‌ها جنبه‌های دیگری مانند طبیعت گردی داشته که می‌تواند زیرساخت مناسبی برای گردشگری حلال در کشور ما باشد.

فرشچی بیان کرد: متأسفانه در ایران به مسائل محیط زیستی و از جمله حفظ دریا‌ها و دیگر منابع آبی توجه نشده است؛ این بی اعتنایی موجب شده که ما به عنوان یک کشور دریایی محسوب نشویم، نه تکنولوژی‌های ضروری به کشور ما آمده‌اند و نه بهره‌برداری پایدار را توانستیم در آن‌ها توسعه دهیم.

وی افزود: توسعه ما در دریا‌ها تنها شامل استخراج نفت و گاز بوده است؛ در حالیکه می‌بایست بیشتر از این‌ها به منابع دریایی خود توجه نشان داده و بهره برداری پایداری داشته باشند.

فرشچی با اشاره به سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی رهبر انقلاب عنوان کرد: با توجه به رویکردی که رهبری به نسبت به محیط زیست دارند و توجهی که دولت نسبت به توسعه پایدار دارند این امید وجود دارد که بتوان غفلت‌های گذشته را جبران کرد.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد برنامه‌های ششم توسعه به دلایل اقتصادی و امنیتی بر دریا‌ها تمرکز دارند تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی علمی برای اینکار داشته باشیم، نمی‌توان، چون توسعه پایدار است در آن شتاب به خرج دهیم و یکسری اصل دیگر را نیز فدا کرد بلکه نخست باید دید که چگونه این توسعه باید اتفاق افتاده و از منابع آبزی بهره برد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه وضعیت خشکی به گونه‌ای که که در چند صد سال آینده دریا‌ها تنها مأمن انسان‌ها هستند گفت: بر همین اساس حفظ زیستگاه‌های دریایی برای حفظ حقوق نسل‌های آینده باید در اولویت باشد، خوشبختانه بسیاری از زیستگاه‌های دریایی ما به دلیل اینکه جزء مناطق چهارگانه بوده‌اند و دسترسی به آن‌ها وجود نداشته توانسته‌اند حفظ شوند.

فرشچی یادآور شد: همانگونه که عنوان شد منابع دینی و اصول قانون اساسی یکسری وظایف را بر عهده در حفظ محیط زیست و به ویژه منابع آبی گذاشته است، اگر اصول و الگوی مصرف منابع طبیعی ما بر مبنای الگوی دینی شکل گیرد می‌تواند به حفظ منابع آبی کمک کند.

وی افزود: منابع دینی به ما می‌گوید که نباید اسراف کرد، این درحالی‌ست که بسیاری از منابع طبیعی ما در اثر اسراف در حال از بین رفتن هستند، وقتی منابع از بین بروند به سختی جبران می‌شود.
 
 
منبع: ایکنا
 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز