title
کد خبر: 44454
00
 شاخصه های امنیت غذایی

مدیرکل نظارت بر غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه سلامت و در دسترس بودن شاخصه‌های امنیت غذایی هستند گفت: این غذا ممکن است حلال نباشد لذا از نظر اسلام این غذا فاقد فاکتورهای سلامت است.

به گزارش بهداشت نیوز، حسن مکرمی مدیرکل نظارت بر غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اهمیت حلال در امنیت غذایی اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های امنیت غذایی داشتن سلامت و فاکتور‌های آن است که برخی از مواد غذایی فاقد آن بوده و برخی دیگر نیز دارای این فاکتور‌ها هستند.
مکرمی ادامه داد: برخی از فاکتور‌های سلامت کشف شده و برخی دیگر ممکن است هنوز کشف نشده باشند، اما آنچه واضح است؛ پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، با علم لدنی که داشتند از این فاکتور‌ها آگاهی داشتند به همین دلیل بحث حلال و حرام را مطرح کردند.
وی ادامه داد: اگرچه یکی از ابعاد امینت غذایی در دسترس بودن غذا برای همگان است، اما این غذا ممکن است حلال نباشد و از نظر اسلام این غذا فاقد فاکتور‌های سلامت است لذا از نظر ما بحث حلیت نیز یکی از وجوه امنیت غذایی است.
مدیرکل نظارت بر غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران عنوان کرد: در دسترس بودن یعنی اینکه همه مردم توانایی خرید آن را داشته باشد، تأمین سلامتی وظیفه وزارت بهداشت است، اما تأمین آن برای همه مردم وظیفه نهاد‌های دیگر است.
مکرمی با بیان اینکه غذای سالم باید در اختیار مردم قرار گیرد گفت: بر اساس بودجه‌ای که دولت معرفی کرده و اقشار را بر اساس درآمد تقسیم بندی کرده‌اند ممکن است سطح دسترسی‌ها نیز بهتر شود و دسترسی به غذای سالم و ایمن برای همه به وجود آید.
وی در ادامه به وضعیت سلامت مواد غذایی در ایران پرداخت و گفت: مواد غذایی که پروانه صنعتی دارند، دستگاه‌های نظارتی از همه آن‌ها نمونه برداری کرده و اگر مشکلی وجود داشته باشد، اطلاع رسانی شده و جمع آوری می‌شود، ادعا نمی‌‍کنیم که در این موارد مخاطره وجود ندارد، اما خوشبختانه به حداقل رسیده است.
مدیرکل نظارت بر غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران: برای واحد‌های صنفی که بی شناسنامه هستند، سیاست وزارت بهداشت به گونه‌ای است که باید این‌ها را شناسنامه‌دار کرده و مواد مورد استفاده و فرمولاسیون آن کنترل کند.

 

منبع: ایکنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز