title
کد خبر: 44703
00
سکوت فاکتور تاثیرگذار بر سلامتی مردان

پژوهش های جدید محققان دانشگاه سئول نشان می دهد قرار داشتن در معرض سر و صدای محیطی علاوه بر تاثیرات مخربی بر سلامت جسمی و روحی انسان، می تواند موجب کاهش ضریب باروری و حتی عقیم شدن در مردان شود.

به گزارش بهداشت نیوز، آیا سر و صدا می تواند موجب نازائی شده و بر عقیم شدن تاثیر داشته باشد؟ نتایج مطالعات جدید نشان می دهد که ظاهرا این موضوع صحت داشته و باید به آن توجه کرد. بر این اساس، قرارداشتن در محیط های پر سر و صدا می تواند برای مردان خطرناک تر بوده و تاثیراتی از قبیل کاهش سطح باروری و حتی عقیم شدن را در پی داشته باشد. به اعتقاد کارشناسان، سر و صدای زیاد و گسترده علاوه برای تبعات خاص خود بر سیستم شنوائی، پیامدهای بهداشتی دیگری را نیز به همراه دارد. بررسی های جدید حاکی از این حقیقت است که اصوات محیطی و سر و صدای زیاد در طول روز و یا شب می تواند بر میزان باروری مردان موثر باشد. به گفته متخصصان، حداکثر میزان مجاز سرو صدای شبانه در محیط می تواند 55 دسی بل باشد و قرار گرفتن دائمی در معرض صداهای شبانه بیش از این میزان، بر قدرت باروری مردان تاثیر مخربی دارد.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه سئول در کشور کره جنوبی طی مطالعات اخیر خود دریافتند که در معاینات و بررسی های پزشکی مرتبط با ناباروری مردان باید عامل سر و صدای محیطی را نیز به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفت. در این مطالعات 206 هزار و 492 مرد در رده سنی بین 20 تا 59 سال در فاصله زمانی سال های 2006 تا 2013 تحت نظر قرار گرفتند. نتایج این مطالعات 8 ساله نشان می داد که 3 هزار و 293 نفر از داوطلبین دارای عوارض و مشکلات مرتبط با ناباروری بوده اند. در ادامه و پس از بررسی عوامل متعددی از قبیل سن، میزان درآمد، شاخص توده بدن و استعمال دخانیات، مشخص شد که روند شیوع اختلالات ناباروری در بین مردانی که در طول شب و خواب و استراحت شبانه درمحیط هایی دارای بیش از 55 دسی بل صدا به سر می برند بسیار بیشتر از سایرین است.

جین یانگ مین (Jin-Young Min) از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه سئول در این رابطه اعلام کرد: «تداوم شرایط فعلی و زندگی شهری سبب می شود تا در آینده با تغییراتی در نوع باروری و تولید مثل و زایمان طبیعی رو به رو شویم. اگر شما دارای جنسیت مذکر هستید و در شهری پر سر و صدا زندگی می کنید، حتما به موضوع سر و صداهای اضافی در محیط زندگی خود توجه داشته باشید. امروزه رفته رفته موضوع ناباروری به یک معضل جدی و عمومی تبدیل شده و توصیه می شود همه مردم نسبت به بهداشت محیطی و کاهش خطرات ناشی از عواملی مانند آلودگی های جوی، صوتی و ... هشیار باشند.»   

پیش از این دانشمندان دریافته بودند که سر و صدا دارای تاثیرات مخرب متعددی است. برای نمونه در تحقیقات پیشین مشخص شده بود که  زندگی در حاشیه بزرگراه ها یا خیابان های شلوغ می تواند خطر حمله قلبی را نیز افزایش دهد. از سوی دیگر قرار گرفتن درمعرض آلودگی صوتی در دراز مدت می تواند سبب افزایش سطح اضطراب و بیشتر شدن فشار خون شود. از سوی دیگر پیش از این اثبات شده بود که وجود سر و صدا تبعات دیگری چون اختلال در خواب، افزایش ضربان قلب ، تغییر در ساختار عروق و ترکیبات شیمیائی مغز دارد.

در خاتمه پژوهشگران برای  کاهش سر و صدای محیطی و کم شدن اثرات مخرب قرار گرفتن در معرض صداهای زیاد پیشنهاداتی مطرح می کنند که مهمترین آن ها عبارتند از:

  1. عایق کردن محیط زندگی از نظر صدا. این موضوع ممکن است کمی هزینه در بر داشته باشد اما با کمی دوراندیشی و هزینه در این رابطه می توانید در آینده از منافع آن بهره ببرید.
  2. تلاش کنید میزان سر و صدا در محیط داخل خانه را کاهش داده و تمامی دستگاه ها و وسایلی که از خود سر و صدا تولید می کنند را از محل خواب خود دور کنید.
  3. داشتن تمرکز و مدیتیشن می تواند به شما بسیار کمک کرده و از میزان اضطراب و تاثیرات نامطلوب سر و صدای محیطی بکاهد.
  4. در هنگام خواب از گوشی های ویژه پیشگیری از سر و صدا استفاده کنید.
  5. روی پنجره های خانه خود عایق های ضد صدا نصب کنید.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز